Alla inlägg under augusti 2009

Av Sofia Ohlsson - 31 augusti 2009 21:41

Nu är jag färdigdansad för kvällen, kände mig ofokuserad och hade lite ont i huvudet först men det blev bättre sen, det känns fortfarande i kroppen efteråt att jag tränat, otränad var ordet.


När jag kom hem för lite mer än en timme sedan tog jag en snabbdusch och konstaterade att jag inte behöver tvätta håret imorgon (Y) - jag får sova ända till sju! Efter det startade jag datorn och satt här en stund tills mamma undrade om vi skulle spela kort. Vi är helt inne i "stress" och "tåget går".


Nu ska jag titta på tv, avsluta min kväll i sängen framför olika komediprogram. Imorgon är det skola igen, tisdagar är sådär, rent allmänt har jag alltid tyckt det, måndagar är ok för man har precis haft helg, tisdagar är liksom i början av veckan, man ser inget slut på det.


haha, just det, tv:n och avsluta kvällen var det, inte någon form av analysering av veckodagarna! Ciao

Av Sofia Ohlsson - 31 augusti 2009 15:40

Nu är jag hemma, hemma från skolan. Mycket hanns med idag, möte med elevrådsstyrelsen och Rolf, samhällskunskap, fotografering och projektarbete-jobb.


Jag har lite läxor i veckan och ska snart sätta mig med religionen, läste vissserligen en del förra veckan men tänkte uppdatera mig innan onsdagens lektion.


Älskade Zelda har ju steriliserats idag också, duktiga mis, hon löpte när hon åkte hemifrån och när hon kom hem var hon bara groggy. Hon är fortfarande groggy, sover mycket men piggnar till. Om en timme får hon börja äta igen, lilla snutt.


Ikväll är det dans också, två och en halv timme räcker bra för mig, jag har ju betyg att tänka på också, tar det sakta, men säkert. Idag hade jag också mina nya kläder, inte så mång som kommenterade det dock, man kanske inte gör sånt längre, säger att något är fint. Jag minns en i vår klass som var väldigt gullig och trevlig i ettan, sa ofta att man var fin även när kläderna inte var helt nya. Sen blev hon ju den största bitchen med tiden också, gnäller på allt och ser ner på andra, synd det där.


Nej nu ska jag snart göra iornding lite mat så jag får i mig nånting innan dansen. Vi hörs ikväll tror jag, ha det bra!

Av Sofia Ohlsson - 30 augusti 2009 16:30

Enda sedan jag var liten har jag sett färger för vissa ord eller bokstäver. Framförallt veckodagar är så självklart för mig att de har olika färger, speciella färger. När vi läste musikhistoria i våras gav vår lärare oss ett ord på just den här företéelsen, Synestesi.


Länge har jag tänkt att jag ska kolla upp ordet eftersom jag kände igen "symptomen". Idag gjorde jag slag i saken, letade upp ordet i mitt gamla musikhistorieblock och slog på Wikipedia. Verkligen inte den mest tillförlitliga källan men den rena faktan stämde överrens med vad vår lärare berättade om så jag litar på det. Jag mindes också att jag och min bror en gång diskuterade när vi var små, vilka färger veckodagarna har. Han hade också speciella föreställningar om hur t.ex en lördag såg ut men den var inte ett dugg lik min vilket intresserade mig.


Jag gick ner på nedanvåningen för att diskutera detta med honom, berätta vad jag läst om och faktiskt hävda att jag tror att jag är en av världens "Synesteter". Men Jacob avfärdade mig snabbt, självklart är jag inte en av de få som kan se sånt. Nej det är faktiskt så enkelt att vi är många i världen som ser färger, varför skulle jag tro något annat? Han sa att vissa kanske tycker att söndagar är röda pga av att de ofta är det i almenackan och att de färger man tror sig se handlar om olika upplevelser i livet som är sammankopplade med de vardagarna. Det är inte så att jag påstår att min bror har fel, jag ser inte ens söndagar som röda, lördagar är röda. En söndag är ju ljusgul.


Detta är faktiskt väldigt intressant, för att ni skulle få ett bättre grepp om uttrycket så har jag klippt och klistrat lite, här från wikipedia.org :


Den vanligaste formen av synestesi är troligen att se olika färger för olika bokstäver eller siffror (ibland hela ord, särskilt ofta tidsenheter såsom veckodagarnas namn och månaderna). Däremot är det sällsynt att från en färg se en bokstav eller siffra. Varje bokstav har alltid samma färg, och den förändras inte ofta med tiden. Det är inte något som man behöver komma ihåg; för synesteten kan det kännas lika naturligt att femmor är röda som att himlen är blå.


Jag tycker särskilt att den sista meningen är bra eftersom det stämmer så bra med vad jag tror på, förutom det faktum att femmor är gula och treor röda, en fyra är grön tror jag. Vissa siffror är mer självklara än andra. Veckodagarna är jag säker på däremot, måndag - ljusblå, tisdag vit/ljusgul, onsdag - ljusbrun, torsdag - mörkbrun, fredag - oreange och så vidare.


Detta kanske låter töntigt men det är en tanke som fascinerar mig, vad säger ni? Ser ni speciella färger kopplade till exempel veckodagar?

Av Sofia Ohlsson - 30 augusti 2009 14:50

Ojoj så mycket jag har hunnit med idag, mycket mer än jag normalt gör en söndag. Först koreograferingen, sedan var det dans för planering av veckans lektioner, lite papperarbete och sådär. Jag skrev ut min projektplan som skall diskuteras imorgon och förhoppningsvis få lite respons från läraren. Jag har slappat lite framför tv:n, men inte för att jag hade tråkigt utan för att jag tog mig tiden. Sen har jag läst i boken till svenskan och lite i boken till engelskan. Till engelskan har jag även skrivit upp nyckelord och meningar som jag vill ha med i analysen som ska skrivas om tre veckor drygt.


Det var min dag än så länge och klockan är inte ens tre. Jacob ska på bio senare och jag och mamma ska äta spaghetti och köttfärssås.


Kvar idag har jag att rensa ur lite av garderoben och lägga in mina nya kläder där. Nu blir det tv:n igen för det började precis en film som verkar mysig. Vi hörs väl senare ikväll en stund, hejdå!

Av Sofia Ohlsson - 30 augusti 2009 10:23

Godmorgon söndag. Ännu en dag, ännu en söndag, imorgon är det måndag. Jag är trött men måste ändå påstå att jag gick upp i hyffsad tid, kvart i tio. Varken för tidigt eller för sent. Precis så det känns okej att somna ikväll igen och att gå upp runt åtta imorgon.


Idag ska här koreograferas så det står härliga till. Minst fyra åttot på varje dans och just nu är jag sådär tom i huvudet som det (inte) ska vara. Ingen aning om vilka steg, vilken känsla eller hur jag ska göra, alls. Men just då kanske det brukar bli rätt bra? vi får väl se, uppdatering kommer.


Andra planer för idag har jag inte, eventuellt går jag ut och går en runda, men det får dröja lite till. Sen borde jag läsa lite svenska och engelska, vi har satt igång direkt kan man säga, småtråkigt för stressen kommer direkt. Men jag ska försöka hålla huvudet kallt.


NU ska jag börja räkna åttor, vi hörs:)

Av Sofia Ohlsson - 29 augusti 2009 21:06

Så det blev en ensam kväll med katterna då. Efter att vi ätit pizza blev jacob hämtad av en kompis så nu sitte rjag här ensam med en påse chips som jag inte orkar själv.


Mamma kommer inatt någon gång och även Jacob väntas då, själv kommer jag somna av tristess snart och på tv går det inget bra. Tråkigt va? Imorgon ska jag dessutom koreografera till två danser vilket är kul så länge jag kommer på något bra. Om jag inte gör det är de mindre kul och imorgon är verkligen sista dagen för måndag hinner jag inte och sen är det logiskt nog tisdag. Så det är all in och hoppas på det bästa, egentligen vill jag ju ha min låt klippt också men det lär ju aldrig hända känns det som nu.


Sen på måndag är det skola igen och allting tas om från början. Dock åker mamma upp till stockholm på torsdag så jag är ensam från torsdag till söndag vilket hade varit trevligt om det inte är för att jag antagligen måste stanna hemma hela helgen. Men får ta det som det kommer. Vi hörs nu ska jag tråka någon annanstans, hejdå:)

Av Sofia Ohlsson - 29 augusti 2009 13:34

Hemma igen, klockan är halv två och jag har hunnit med mer denna lördag än jag normalt hinner med en hel helg. Jag gick alltså ner på stan, det var meningen att några par leggings skulle följa med hem men istället blev det ett par jenasleggings och en kjol. Jeansen ser ut som riktiga jeans med fickor där bak och dragkedja där fram, precis sånna jag letat efter länge, avskyr nämligen de jag redan har med resår uppe. Inte för att det är fult med resår men till min kropp är det inte så snyggt.


Kjolen såg jag redan igår flera gånger på vero moda men tog aldrig tag i att prova den, såg min chans när den fanns på schack matt och den var riktigt fin.


Efter detta lilla äventyr gick jag till Kristinas och handlade tre bakelser till oss i familjen. Sen bar det hem där det skrevs inköpslista, rensades kattlådor och sen begav jag mig av igen. Den här gången var destinationen Lasses Kiosk, först för att slänga lite skräp på miljöstationen och sen handla en sprite. Jag körde till Ica för att handla helgens mat och sen hemåt där vi år frallor/baguetter och diskuterade lägenheter som jacob och mamma ska kolla på redan i veckan förhoppningsvis.


Ikväll har jag inga planer förutom att äta ekologisk pizza med storebrorsan. Sen var det de där chipsen, men frågan är om jag bryr mig om dem, har ju redan handlat kläder för 620 spänn (idag). Sparar någ mina pengar till ett Nova-besök nån helg.


Vi hörs senare tycker jag, ha det så fint. Hejdå!

Av Sofia Ohlsson - 29 augusti 2009 09:51

God morgon denna lördag. Fint väder och allt har vi fått.


Jag gick upp nyss men vaken har jag varit från och till sen sex-tiden imorse.


Idag ska jag kanske springa ner i sölvesborg-city en liten runda för att köpa leggings, jag vill det iallafall. Sen kanske jag ska köpa chips och dipp till ikväll för det drömde jag om nyss och det var skadligt längesedan det åts.


Nu blir det frukost och mys. Vi hörs senare, pusspuss.

Ovido - Quiz & Flashcards