Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

Söndag

Av Sofia Ohlsson - 30 oktober 2011 17:40

Hej hopp! Idag har jag haft en söndag som bäst beskrivs som "sådär". Jag ska förklara vad jag menar. Jag har haft en jättetrevlig vecka, mycket roligt att se fram emot, varje dag har jag haft något litet planerat och det har varit skönt att det hänt mycket hela tiden. Torsdag till lördag var helt klart bäst eftersom jag först fick träffa mamma - vi hade en jättemysig dag tillsammans och hon verkade nöjd med sin födelsedag, sina presenter och maten. På fredagen hade vi ju språkpub och det var mycket lyckat, eller i alla fall över förväntningarna, det kom kanske ett tjugotal utbytesstudenter och de uppskattade att vi anordnade den, det var många som har tenta i veckan så därför var det inte jättestor uppslutning. Det höll på från sju till tolv när vi fick be de sista att fortsätta pubandet på annat ställe eftersom vi behövde stänga på JF. Hellyckat! Igår hade jag en bra dag och på eftermiddagen och kvällen träffades jag, Erika och Annika och åt enchiladas, drack julmust, bakade äppelkaka och tittade på film - Morgan Pålsson - världsreportern och Big Fish blev det. Det var väldigt trevligt och jag var nog inte hemma förrän halv ett, det fick bli ett Scrubs-avsnitt och lite lösgodis innan jag somnade.


Idag vaknade jag senare än tänkt, trots att man fick ställa bak klockan. Ja eller jag vaknade nog vid nio (tio) men låg kvar i sängen fram till kvart i tolv - jag tittade på nyhetsmorgon fab 5 (fråga mig inte..) och läste boken jag fått låna av Erika. Kände at jag hade lite av en dipp-morgon, det är inget särskilt utan nog en kombination av att allt roligt jag hade planerat är över och att tentaresultatet kommer på fredag. Jag ska inte älta resultatet men den här gången känns det verkligen inte bra (lite som alltid alltså) OM jag blir godkänd är det förmodligen lägsta godkända betyg vilket inte känns kul med tanke på hur mycket tid jag ändå la ner på studierna alla veckor och särskilt med tanke på hur mycket jag faktiskt kunde men inte fick ner när jag väl satt där, det är inte ultimat att ha tenta sex timmar i sträck mellan två och åtta en fredagkväll, vissa utbildningar har ju så mycket tentatid men att de flesta går tidigare - här satt majoriteten kvar till halv åtta eller åtta så ni förstår att det var ganska stressigt. Ja som sagt, ni förstår att jag inte är gladast, jag hoppas att - hur det än går - jag kan gå vidare på fredag och fokusera på lite annat, håll era tummar för mig. Det här är en sån sak man måste upplevt och kanske inte bara det utan man måste förstå hur människor som jag fungerar i situationer som det här (något jag lärt mig mer av boken som jag lånat av Erika) För första gången förstår jag mig själv bättre än någonsin, jag ser att jag inte är ensam i att värdera mig själv efter mina prestationer, vara en neurotisk perfektionist och ha en dålig självkänsla, särskilt juristprogrammet är fyllt av en massa prestationsprinsessor och jag har en och annan kompis som stämmer in på beskrivningen. Jag är glad att jag fått låna den här boken som sagt och jag hoppas kunna hjälpa mig själv genom att läsa den.


Idag har jag varit och storhandlat litegrann, en liten storhandling kan vi säga, det är ju inte så lätt när man inte har bil och bara orkar gå till citybutikerna som är väldigt dyra. Men det blev lite påfyllning och på eftermiddagen hann jag nästan med två timmars läsning. Sen har jag varit och köpt en julmust och ett choklad, fick med mig ett paket tuggummi hem och så bokade jag en tvättid. Det är en eftermiddag jag kallar halveffektiv!


Nu ikväll ska jag nog läsa lite mer, laga pasta med lax och mysa framför tv:n. Jag hoppas att ni alla haft en trevlig helg och vecka. Vi hörs!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Ohlsson - 29 december 2011 17:31

Tänka sig vad snabbt det här året har gått, det är bara två ynka dagar kvar av 2011 och själv känner jag att jag är kvar i 2009/2010 någonstans. Vad har hänt i år egentligen? Jag inledde året med att fylla 20, gå juristprogrammets andra termin, vara ...

Av Sofia Ohlsson - 28 december 2011 19:50

... i ett och samma inlägg! Tokiga dagar.. Igår åkte då jag, mamma och Eva till Köpenhamn för en heldag tillsammans. Mamma fick ju i julklapp av mig, tanken var att vi skulle åka till helsingör men hon valde att lägga till lite pengar själv och åka t...

Av Sofia Ohlsson - 26 december 2011 11:53

Hej svejs annandagsfejs! Idag är jag hemma ensam fast så mycket hemma ska jag nog inte vara. Jag sov lite för länge idag och visst hade jag mått bra av att läsa lite socialförsäkringsrätt istället för allt annat som jag ska göra men så gav jag mig sj...

Av Sofia Ohlsson - 24 december 2011 22:30

Här blir visst ett litet inlägg i alla fall. Jodå, julafton lider mot sitt slut och jag ska snart sova men tänkte passa på att skriva ner lite om hur min dag har varit. Självklart har jag haft världens bästa julafton i år igen, det bästa är ändå att ...

Av Sofia Ohlsson - 23 december 2011 09:09

Tjolahopp, det är så skönt att vara hemma och nära en dator, nu kan jag blogga hur mycket jag vill, eller i alla fall mer än en gång i månaden. Det var en väldigt mysig dag i Karlskrona igår, jag och mamma fikade, gick på stan och hade det sådär mor-...

Skapa flashcards