Alla inlägg under augusti 2009

Av Sofia Ohlsson - 7 augusti 2009 09:10

YES, äntligen fredag. Nu är klockan tio över nio och jag är redo för ytterligare en dag på muséet. Det gör lite ont att det är så fint väder och jag hade mer än gärna solat eller badat, men det får vara så nu, inom ett år ska jag åka på en riktig sol och bad - semester så jag får se fram emot den istället. Och såklart resan till rom - som visserligen är mer av en shopping&sevärdhets-resa men fortfarande - Åh vad jag längtar.


Som sagt, äckligt varmt ute och sart traskar jag och min oreanga kommun- tshirt ner på stan. Ikväll firar Kajsa sin artonårsdag och jag ska sitta hemma, så jäkla trist för jag saknar mina vänner så det skriker om det, vi lär inte träffas förrän den 17 augusti nu - på tok för lång tid till dess. Imorgon är det iallafall lite firande för Cornelia så lite roligt får jag ha i helgen, även om både morgondagen och söndag bjuder på fyra timmars jobb var.


En annan sak som glädjer mig är att jag antagligen hittat vilken klänning jag ska ha på Tinas bröllopsparty. En som jag bara använt en gång tidigare - på min farbrors bröllop för två år sedan. Den satt fortfarande rätt okej på mig och är festlig men varken för mycket eller för lite. Jag ska köpa en ny klänning i höst till Heidis bröllop också, ooh vad jag längtar.


Nu bär det neråt innan jag blir alldeles för stressad - vi hörs senare, hejsvejs.

Av Sofia Ohlsson - 6 augusti 2009 21:23

Jag förstår inte, varför kan saker och ting aldrig vara riktigt bra, alltid något som är fel, någon som är fel. Varför kan jag aldrig vara nöjd med mig själv, varför förstör mina känslor över mmig själv mkin matlust och varför skulle jag tvunget äta en pasta från weight watchers färdigrätter när den verkade lika fet som alla andra vanliga färdigrätter och varför kan jag inte laga bra mat som gynnar min kropp och varför tycker jag så illa om min kropp men så mycket om alla sötsaker.


Ooh, imorgon - låt dagen gå snabbt och låt mor min mor komma hem snart, jag saknar henne så och lilla svalle-bäbis som misen ska heta (nästan) kan få komma hit snart!


Jag är trött på falskhet och oprovocerade - attityder som bara bidrar till en sämra stämning. Jag tycker det är tråkigt att låtsas att allt är som det var, att duga när det inte finns någon roligare. Visserligen gick det ganska bra igår må jag säga, helt okej, men den där falskheten sitter kvar och kommer väl göra det resten av livet, för vad jag än uppnår och vad jag än gör så kommer jag aldrig att räcka till eller bli älskad så som de flesta blir älskade av sina fädrar. Jag gillar min släkt riktigt mycket, men att ni skulle vara en del av min släkt när jag knappt respekteras eller är accepterad av er är ganska trist.

Av Sofia Ohlsson - 6 augusti 2009 17:22

Så då var det torsdag och imorgon är det fredag, veckan går snabbt, livet går snabbt och idag har jag jobbat hälften av mina dagar så efter imorgon är det bara att räkna neråt, alltid lättare när man har jobbat mer än hälften.


Dagens stora fråga är vad det blir för mat, och vad jag kan köpa för 76 kronor som mättar mig och förhoppningsvis räcker till morgondagens lunch.


Andra frågan är vad kvällen har att erbjuda, dagen har ju visat sig vara bland sommarens bästa - hoppas kvällen slår det så jag får ha något roligt idag. Nu måste jag nog bestämma mig för någon mat, hörs!

Av Sofia Ohlsson - 5 augusti 2009 22:57

 - Låter lite som ordet kväljning.


Nu är jag hemma från en trevlig kväll med halva tjocka släkten för att citera min Faster. Det var himla trevligt, god mat och bra stämning. Jag är och har alltid varit väldigt familjeglad, gillar att träffa och umgås med min släkt. Det bjöds på en god kyckling-ris-gryta med olika tillbehör och till kaffet var det tårta och roliga berättelser från Beas arbetsplats.


Nu ska jag köra ner och hämta mamma från tåget och imorgon väntar jobb igen, tack och lov behöver jag inte gå upp förrän runt kvart i nio och hoppas jag somnar strax efter scrubs så jag får ordentligt och lagom med sömn. Nu är det ju redan torsdag imorgon och jag ska börja läsa en ny bok så jag får stå ut, saknar dock alla mina vänner och längtar rejält till skolan börjar, mest för att få träffa alla.


Usch nej nu har klockan hunnit bli 23.01 så mamma är inne om fem minuter, vi hörs imorgon - Nattinatt!

Av Sofia Ohlsson - 5 augusti 2009 17:26

Med ett M också, snyggt! Nu är jag iallfall hemma fårn jobbet, oootroligt skönt, så skönt att tv å extra "O" var nödvändiga för att betona denna hemkomsts betydelse riktigt mycket.


Japp, jag är hemma, solen skiner och jag svettas ordentligt. Om en dryga fyrtiofem minuter så kör jag och brorsan hem till Farmor i kristianstad för att fira hennes 66-årsdag. Hoppas det blir mycket gott, det är jag sugen på. Kvällen skall utnyttjas till max nu när jag faktiskt har planer för en gångs skull.


Jobbet blev som planerna i morse stod skrivna, solning de tre första timmarna, jag lyckades bygga brännan på mina ben rätt rejält och den lilla randen från shortsen är ännu mer märkbar och lika ful som sist. Därefter var det en timmes lunch och mina tre sista timmar innebar lite vaktmästararbete som vattna blommor - plocka ner planscher - tvätta bänk och rita lite. Ritanden var mitt egna initiativ faktiskt, tro det eller ej. Den sista halvtimmen spelade jag också skitgubbe med Erica, kul det.


Mina lättförtjänta pengar hägrar framför mig och de sista tio dagarna ska väl gå, trots allt "bara" fyra dagar innan min sista lediga dag det här lovet och det ska nog gå.


Dessutom har jag ju en fest att se fram emot på lördag, det är cocco som fyller och det ska bli skönt för det var lämngesedan man fick en anlending att klä upp sig fint och äta samt dricka gott.


Vi hörs kanske senare ikväll, nu får jag städa lite på mitt rum innan det bär av mot kristianstad, tjingtjingeling.

Av Sofia Ohlsson - 5 augusti 2009 09:18

Jag har haft ett par jobb genom åren som ni kanske vet, städa, funktionär, kökspersonal, servering x2 och nu på muséet.  Inget har varit så långtråkigt som muséet och inget har gjort mig så frustrerad som att jobba där, men ibland finns det fördelar med även det.


Som idag när solen skiner och nitt jobb ger mig möjligheten att sola benen (visserligen bara upp till strax ovanför knänen, dvs så långt som mina shirts täcker, men ändå!) Därför har jag inte ens orkat sminka mig idag, det skulle bara rinna i värmen och om jag solar ansiktet får jag fula fläckar.


Så idag ska jag försöka få lite mer färg, det kan jag behöva.


En annan rolig nyhet är att mor min har bestämt att vi ska köpa en till mise, en till kompis till de små som vi redan har och en ny familjemedlem till oss alla. Det är en grå-vit liten perser så egentligen är det en blandning av misarna vi redan har kan man säga. Hon är färdig att hämtas om redan tre veckor när mamma är färdig med examen och ska heta Svala. Ja, lite sött namn men mitt förslag, Bambi, står kvar. Jag blir alltid överkörd i den här familjen när jag kommer med förslag men Bambi är verkligen hur gulligt och passande som helst, jag står fast vid det, och nästa katt ska bannemej heta det.


Nu måste jag verkligen skynda mig innan det är dags för jobb.

Tjingeling!

Av Sofia Ohlsson - 4 augusti 2009 09:00

För det är ingen vanlig dag, nej för dte är Kajsas födelsedag hurrahurrahurra.


Detta har sannerligen varit ett speciellt år. Alla jämnåriga kompisar har fyllt arton och det känns som det aldrig tar slut, verkligen. Jag som börjar närma mig nitton, herregud, tjugo får va sen behöver jag inte fylla år mer.


Idag är planerna så som förra veckan, fast jag börjar och slutar jobba en timme tidigare. Läsa och lägga patient med kortleken någon glömt kvar i konsthallen. Äta lite god mat ikväll och tänka på Bambi.


Jajamän, fundera på det ni...


Nu måste jag snart klä på mig innan jag kilar ner på stan för ytterligare ett jobb-pass, när ska detta ta slut?

Av Sofia Ohlsson - 3 augusti 2009 20:15

Nu är det kväll och jag har ätit en fiskgratäng. Jag har längtat till Stockholm när jag kom på att Cocco är där och jag har funderat på hur jag vill ha mitt hår. Ska snart klippa mig igen och kanskekanske göra slingor. Vill så gärna bli ännumer ljus i håret.


Mamma ringde innan och precis när vi pratade så meddelade de på tåget att det stod ett tåg i vägen för dem så de kunde inte köra ut från Malmö Central, så de blir försenade ikväll igen. Jahapp, jag får sitta  på vakt med mobilen för hon skulle smsa när de åkte från Bromölla.


Har även mottagit fler anmälningar till dansen samt tittat på tv. Det är ju måndagkväll, komedikväll, så det blir mer tv-tittande och kanske lite risi-frutti - ätande.


Nu längtar jag efter Rom också, vilken mysig höst jag har framför mig, tycker ni inte det? En bröllops-fest, ett bröllop och fem dagars resa till Rom. Sen är det ju Julafton också, ja halleda vad mycket roligt att se fram emot, för att inte glömma min 19-årsdag, sånt stohej vi ska ha, den ska nog firas på andys lekland, om åldersgränsen inte hade varit typ 12.


Nu HAR jag verkligen inget mer att skriva om, så vi hörs när jag har det, okej? Heeeeeeäj.

Ovido - Quiz & Flashcards