Alla inlägg under september 2010

Av Sofia Ohlsson - 30 september 2010 18:51

Min torsdag har varit full med fart och fläkt och jag tänkte berätta lite vad jag har hittat på. Först kom pappa ungefär vid halv tolv, tillsammans letade vi upp ett ställe som heter Michael Hansens Kollegium, där lämnade jag in en ansökan om stipendie, därför tycker jag nu att ni alla håller tummarna lite extra för att jag får det, besked kommer om en månad ungefär!


Därefter åkte vi till Nova och åt samt gick lite i affärer, bland annat gick vi till affären där jag köpte min skinnjacka för ett par veckor sedan. Det är en söm i ärmen som har gått upp och jag ville se ifall de kunde göra något åt det, det var en del krångel man var tvungen att gå igenom tyvärr för att deras sömmerska skulle fixa det men istället fick jag ett presentkort på tvåhundra kronor som ersättning för att jag själv måste laga den, inte fel alls måste jag säga!


Pappa och jag åt wok och åkte in till stan senare för att gå runt lite och ta en fika. Därefter mötte vi upp min bror, åkte hem till lägenheten där pappa gick loss med dammtrasan och hjälpte min bror att sätta upp gardiner, det blev jättefint! Vid kvart i fem skulle pappa åka hem så han skjutsade in mig till stan där jag skulle på möte. Jag hade skrivit upp mig att vara mässvärd på juristen-i-arbete-mässan som ska hållas i mitten av oktober. Det innebär kortfattat att jag har blivit tilldelad en, i detta fallet advokatbyrå, som ska ställa ut på mässan i AFborgen och så ska jag hjälpa dem med allt praktiskt kring mässan, fantastiskt kul verkar det, ska ta kontakt med dem om en vecka ungefär, Så skoj!


Efter mötet gick jag inom Malmborgs och ringde Jacob, vi bestämde att vi skulle äta tacos och kom dessutom undan väldigt billigt med det då vi hade en del i kylskåpet, me like. Nu ska vi snart laga mat och ikväll har jag en date med Malin, världens bästa Bengtsson. Imorgon går jag i skolan oförskämt mycket, sen åker jag hem till mamma och mina älskade, vi hörs!

Av Sofia Ohlsson - 29 september 2010 20:42

En sån dag en sån dag, en riktig höstdag får man nog ändå kalla den. Solen har varit framme, himlen var klarblå och ute var det skitkallt! Jag gick till skolan vid halv tio, ägnade den första timmen att läsa igenom en text ur vårt kompendium till dagens övningar. Den första började klockan elva och den andra klockan tolv (eller kvart över med de akademiska kvarterna inräknade).


Vid halv två någon gång var det mesta slut och jag gick till Juridicum för att skriva ut lite papper och sedan vidare till Akademibokhandeln i stan där jag inhandlade ett pyttttelitet pennskrin, ni kan inte tro så litet det var! Sen köpte jag 0,5 mm stift också, bra att ha när man skriver kände jag. Därefter GICK jag hem, hör och häpna, jag var inte lat och satte mig på bussen, nejnej.


Hela eftermiddagen har gått åt till lite plugg, lite skriveri, lite skit och matlagning. Trots min promenad hem så kom jag på att jag var tvungen att sticka in till Juridicum så jag tog faktiskt bussen in till stan igen (så mycket för att vara duktig). Där spenderade jag ett par tre timmar sådär, lite pluggande och lite annat blev det. Därefter gick jag till Malmborgs, köpte tre MER apelsin och lite potatis. Här hemma har jag kokt potatis, stekt upp gårdagens köttbullar som blev över och lagat en alldeles för salt sås, hua! Men gott var det och nu är jag mätt.


Imorgon kommer pappa hit och det ska bli trevligt tycker jag, vi ska umgås lite på min lediga dag som turligt nog var ledig för honom också. I övermorgon åker jag hem till mamma, precis lika trevligt, jag har sett fram emot den här helgen så himla mycket, det är mycket trivsammare att åka till Kristianstad än till Sölvesborg, huset var inte kul den sista tiden med allt nerpackande och sådär.


Nu måste jag läsa lite i mitt kompendium. Vi hörs nog imorgon i alla fall. KRAM på er!

Av Sofia Ohlsson - 28 september 2010 23:11

Apu apu, apu apu! Kommer ni ihåg den söta lilla sången man sjöng i skolan om en liten mört som simmade i medelhavet eller var det nu var? Så sjöng man den på "danska" och "norska" också? Vad hände med den egentligen, och hur gick den?


Idag är jag inne i en bloggfas känner jag, från noll inlägg igår till tre idag. Men så är det ibland. Ikväll har jag pluggat som en tok, renskrivit anteckningar, skrivit ut nyckelord och läst en massa i böckerna. Jag skulle nog våga påstå att jag pluggat runt sex och en halv timme idag, så jag är nästan uppe i mina åtta!


Men nu, snart, ska jag sova, sminka av mig och krypa ner i bäddsoffan, imorgon böjar jag först elva men jag tänkte gå till Juridicum och plugga en timme innan, ge mg själv lite sovmorgon! Sen får jag plugga en massa imorgoneftermiddag för på torsdag kommer pappa så då ska jag bara vara, inte läsa en massa. Åh, jag ska ändå inte klaga, i löv juridik, det är så kul!


Nej nu ska jag avsluta här, fy vad trött jag kommer vara imorgon annars. HEJDÅ

Av Sofia Ohlsson - 28 september 2010 14:04

Nur är jag vuxen. Jag och de flesta i min situation, ungdomar som i år flyttat hemifrån alternativt börjat studera eller åkt till ett annat land, ja vi är alla vuxna nu. Det är ingen som betalar min hyra, ingen annan än jag. Det är ingen som säger åt mig att "Sofia, nu måste du köpa ett par skor, det är alldeles för kallt för de där" nej sånt märker vuxna själva. Igår tvättade jag alla mina smutsiga kläder, de är nu ihopvikta i min byrå, rena och torra. Varje dag planerar jag, handlar, och lagar mat. Jag har till och med skrivit ihop en budget för hur mycket jag får eller bör lägga på olika saker, mat, kläder, resor och andra prylar. Det är ingen aha-upplevelse utan en gradvis förändring. De senaste två åren, andra och tredje året på gymnasiet, har ju jag lagat och planerat mat större delen av veckorna själv. De senaste fyra åren har jag haft extraarbete, som snabbmatskassörska, cafébiträde och dansledare. Allt för att tjäna ihop egna stålar till det där som studiebidraget inte riktigt täckte. Jag ser fram emot den mentala, eller psykiska förändringen som jag kommer genomgå av att plugga på universitet. Att jag kommer att gå härifrån med en annan syn på världen är ett faktum, men även de svåra uttrycken och ett mer avancerat språkbruk, ett precist språk, som en jurist måste ha. Det ser jag fram emot att få utveckla.


Att växa upp är inte så farligt som jag trodde när jag var åtta, det är fortfarande en bra bit kvar men jag har kommit över rädslan att inte få leka på kalas eller fester, nu tycker jag till och med att de alla trevligaste festerna är de då jag får sitta ner med ett par trevliga kompisar och prata, skratta och äta gott. Jisses, jag låter verkligen som en vuxen också.


Men i denna vuxna värld är det trots allt en mycket stor lättnad att, varje dag som jag tar bussen hem, få säga "barn" och sträcka fram mitt jojokort, åka för åtta kronor vart jag vill i hela Lund, på en barnbiljett. Så befriande och underbart!

Av Sofia Ohlsson - 28 september 2010 08:59

Puuh, även om jag trivs med min tillvaro så är det inte alltid man tycker om att gå upp på morgonen. Idag var en sån morgon. Den främsta anledningen till att jag var trött nu imorse var att jag hade svårt att somna igår, låg och vred mig och vände, kollade på klockan när hon var strax över tolv senaste gången och då var jag pigg som en spigg liksom. Men somnade måste jag ha gjort så småningom, klockan ringde åtta men jag stängde av den fem i någon gång, det är så skönt att slippa vakna till den hemska signalen! Upp, in i duschen, blåsa håret, smink på och nu är det bara att platta håret kvar.


Idag har jag föreläsning mellan tio och tolv, Rättvisa II heter den och det ska bli intressant måste jag säga. Visste ni att det finns många olika uppfattningar om vad som är rättvist och hur världen bör agera för att skapa så mycket rättvisa som möjligt? Är det rättvist att ta organ från ett nyfött barn som ändå ska dö inom några dagar för att rädda andra barn? Är det rätt att dela på siamesiska tvillingar för att rädda den ena medan den andra dör? eller ska man låta båda dö? Det är till exempel sådana frågor vi diskuterade på gårdagens föreläsning, rättvisa I. Spännande va?


Nu ska jag snart platta mitt hår, plattaplatta, sen bär det av in till stan. Vi hörs!!!

Av Sofia Ohlsson - 26 september 2010 18:32

Som av någon mystisk anledning har den där Söndagsångesten som förföljt mig i stor utsträckning hela mitt liv och som jag så många gånger bloggat om, verkat avta lite.

Varje söndag är numera som en skön flykt från vardagen då jag kan, och faktiskt ser till att, göra det jag behöver och vill göra. Idag gick jag upp runt halv tio, men upp kom jag inte riktigt för Scrubs visades på Tv, ett avsnitt jag inte sett förut, självklart var jag tvungen att ligga kvar i sängen en stund då. Vi elva hoppade jag in i duschen och gjorde mig redo, vid tolv hade jag och Malin en skypedejt, vi kan verkligen snacka bort två timmar utan att det märks, vi planerade framtida resor och så pratade vi om hennes framtida studier, jag är nog lika spänd som hon själv är, på vad det kommer att bli!


När vi så småningom avslutat för den här gången åt jag lunch, resterna av gårdagens canneloni, laga dubbelmat sparar både tid och pengar, fantastiskt! Vd halv tre tog jag till slut tag i mitt liv och vandrade in till Lund city, eller ja till Ica malmborgs åtminstone. Jag handlade till kvällens mat och tog bussen hem, lite lat får man vara när man fortfarande räknas som barn på skånetrafiken, tid är ju trots allt också pengar och det går snabbt.


Här hemma har jag städat undan lite, pluggat pyttelite, kanske tar jag tag i pluggandet lite mer sen, vi får väl se, det är ju trots allt söndag. Cornelia ringde en stund, det var trevligt. Därefter tog jag hand om disken och nu orkar jag helt enkelt inte komma ifrån datorn bara. Imorgon har jag fixat tvättid, tyvärr går jag i skolan två timmar under tvättiden men jag hoppas hinna ändå. Vi hörs en stund imorgon i alla fall, ha det så bra kära läsare!

Av Sofia Ohlsson - 25 september 2010 16:49

En lördag som denna önskar jag mig varje vecka. Min dag har än så länge varit näst intill perfekt. Det enda jag kan klaga aningen på, är att jag varit så fruktansvärt trött hela dagen, jag sov till tio någon gång, var uppe en sväng redan timmen innan men var tvungen att lägga mig och sova lite till på grund av tröttheten som konstigt nog fortfarande håller i sig. Men upp kom jag och runt halv tolv gick jag in till stan för att handla, panta flaskor, köpa lördagsgodis och fixa lunch.


På Malmborgs handlade jag ingredienser till kvällens middag som blir Canneloni med spenat och ricotta i tomatsås. Det låter väl spännande? Jag blev sugen, letade upp ett recept och slog till. Jag köpte alldeles för mycket godis på Jättekul det är farligt att handla godis när det är så billigt, men då får det räcka till imorgon och nästa helg också (som om jag skulle spara det liksom.. vem försöker jag lura.)


När jag kom hem åt jag en macka och började plugga lite, har läst i boken, läst mina anteckningar och plöjt igenom en del grejer nu så jag börjar väl få lite översikt över vad som kommer på tentan nu helt enkelt. Men det är långt ifrån klart och tentaångest är väl ett ganska bra uttryck här. Jag skulle nog påstå att jag pluggat tre timmar idag sammanlagt, och det är väl godkänt för att vara en lördag. Kvar idag är att laga mat, läsa igenom anteckningarna en sista gång och kolla på tv. Jisses vad man behöver sin egentid ibland, det gör dock inte så mycket för sällskapsjukan, jag känner fortfarande att jag blir snacksugen när jag varit ensam för länge men antagligen hinner jag prata med någon av mina föräldrar ikväll och imorgon är det skypedejt med Malin som gäller.


Vi hörs kära läsare, ha en fortsatt bra lördag!

Av Sofia Ohlsson - 25 september 2010 00:52

Novichfesten var grym, rolig underhållning, god mat, bra priser och härliga sånger. Trots att jag tog sista bussen hem tjugo i tolv så känns det som om jag lämnade alldeles för tidigt, är knappt trött, än mindre kan jag förstå att jag, och alla Novischer numera får kalla oss Jur. Stud. fin titel det där, om man inte visste det innan så vet man, efter kvällens alla tal, sannerligen nu att utbildningen är väl ansedd.


Som sagt, jag kom hem lite tidigt men går sista bussen så går sista bussen, att gå hem ensam, genom Lund ut i olika bostadsområden med höghus och lite skumma skogspartier i lite för höga klackar är inget jag vill prova på, inte ikväll. Tio minuter efter jag kommit in i lägenheten så kommer världens regn, öser ner och bekräftar att jag gjorde rätt som tog den där bussen helt enkelt.


Ja den där tröttheten, en viss antydan till den har kommit och i brist på bra tv -underhållning, (hur svårt kan det vara en fredagkväll?) så fastnade jag en stund vid datorn, jag hann även städa undan all skit jag spridit omkring mig hela eftermiddagen och snart ska jag nog våga lägga mig i sängen och försöka på mig att sova. Efter en vecka med dålig sömn så ska det bli riktigt otroligt skönt att få sova ut lääääänge imorgon. Annars är planerna att plugga, köpa godis, handla mat och ha en mysig hemmakväll för mig själv, åh jag behöver det. Jag har blivit så mån om min ensamtid, kanske mer nu när jag är "bostadslös" än annars. Fast jag längtar ändå hem till mammsen lite, det är så mysigt i hennes lägenhet, trevligt med nytt och fräscht, nästa helg åker jag dit och umgås.


Till tonerna av Harry Potters Hedwig Theme på spotify säger jag nu godnatt och kryper ner mellan lakanen. Hej på er :)

Ovido - Quiz & Flashcards