Alla inlägg under september 2009

Av Sofia Ohlsson - 30 september 2009 19:05

Jag har hunnit äta ekologisk pizza, skriva av anteckningar, två av tre block färdiga och naturkunskapen kvar. Ikväll ska jag kolla på idol, äta jordgubbskräm och mysa med mina katter. Det är så skönt att kunna ta det lite lugnt emellanåt.


Nu ska jag kolla om min pappa har satt in pengar till mig som han skulle, därefter ska jag ner och shitchatta med mamma och eva som precis kom hit. Vi hörs imorgon, Hejdåhej!

Av Sofia Ohlsson - 30 september 2009 15:47

EN sån dag, en sån dag, jag säger då det. Sånt här kalabalik har det nog inte varit på skolan sen urminnes tider. I princip alla treor på skolan protesterade mot beslutet om att lägga studenten på tisdagen eftersom det blir svårt med släkt som kommer ner, när balen ska ligga och hur vår studentvecka ser ut. Det gick så långt att ett par treor ringde pressen och vi som protesterade blev fotade ute på skolgården, vi var drygt hundra personer. Jag säger som Mathilda i min klass uttryckte det, Blir det på tisdagen så rättar jag mig efter det men jag orkar inte själv dra igång något, om några andra gör det så tänker jag visa mitt stöd. Det är det bästa helt enkelt, jag orkar inte lägga energi på det men beundrar och stöttar de som gör det!


Annars har jag ju varit på Bokelund och skrivit prov. Det där läxförhöret på religionen förtjänar inte att kallas annat än prov, det var visserligen bara sju frågor men det tog lite mer än en timme och läraren hade satt ut betygsgränser och allting. Inte för att jag klagar så mycket egentligen jag är bara glad att det är över. Jag vet såklart inte alls hur det gick, inte särskilt bra kanske, vågar inte tro det, det känns som om jag flummade bort vissa grejer. Men vi får se.


Snart ska jag sätta mig och skriva av anteckningar i psykologi, samhällskunskap och Naturkunskap. En massa möten har resulterat i missade lektioner och vad gäller psykologin är det bara mitt fel för jag glömde blocket hemma. Jag ska installera en skiva också som jag fick av Mikaela i skolan, så himla snällt av henne. Det är ett skrivprogram som jag behöver nu när vi skriver en massa i skolan och min dator ville inte att jag skulle kunna anväda Word och min ekonomi tillåter inte att jag betalar för det just nu. Hoppas det funkar!


Vi hörs senare ikväll, nu måste jag sätta igång:) Tjarå

Av Sofia Ohlsson - 30 september 2009 07:26

Aah, it's a wednesday today, mhh, favvo-dagen. Jag är såklart fortfarande hemma, jag ska snart vandra bort till min gamla högstadieskola för att spendera min förmiddag där. Därefte rhar vi prov i religion b, ett prov som jag inte riktigt har fokuserat på. Egentligen är det ett läxförhör med lite anteckningar men när jag satt och pluggade i godan ro igår så trillade ett papper ur pärmen jag läste ur, med planering för vår religionskurs. Där stod det att vi ska ha läst myter vecka 34 - 40 (check) och att det skulle avslutas med ett prov, PROV? varför är det orde så laddat? Nej, jag har läst på lite allmänt om myter och hoppas verkligen att det inte är svårare än ett läxförhör, det ska nog gå tror jag.


Det är kallt ute, jättekallt. tre ynka grader och jag har ingen direkt vinterjacka, minns inte att det varit vara såhär kallt i september tidigare år. Det får funka, kanske kan jag ta fram min gamla fuskpäls-väst. Den är söt och varm, men armarna blir klart kalla, ja det är ett problem.


I eftermiddag ska jag sätta igång med svenskan tror jag, om jag hinner skicka den till min mejl innan jag slutar skolan. Jag ska bara slappa ikväll och kanske gå en runda med mamma om vädret tillåter, så skönt det är att ha henne hemma på kvällarna igen. Det märks att hon lägger sig senare på kvällarna när de ändå, i jämförelse med när hon brukade lägga sig, är tidiga. Nu måste jag nog kila bort till min säng här bkom mig och klä mg, borsta tänderna och sen bär det nog av till Bokelund, eller ja, om en dryg halvtimme iallafall, vill ju inte stå där och vänta. Ha det så fint allihopa, see ya later alligater.

Av Sofia Ohlsson - 29 september 2009 20:58

Det blev inte mycket dansande för egen del ikväll heller. När jag skulle ner och möta mamma fick jag väldigt ont i magen, den har srejkat sen dess, kan knappt stå upp rakt. Jag pluggade lite på uppvärmningen men fick ge upp när jag kom in till danslokalen och kände att det inte gick, jag ringde mamma och kom hem för tjugo minuter sedan. Jag ska fortsätta plugga på religionen, så mycket det nu går att läsa på, vet inte alls vad eller hur eller när - ingenting. Vi har två sidor med anteckningar (jag har) och sen är det boken.


Men vad kan man mer veta än att myt är en gammal berättelse med en djup mening och att den ofta är sedelärande? Eller att olika livsåskådningar bildar olika världsuppfattningar och att dessa kan vara religiösa, politiska och filosofiska? det måste ju vara något i den stilen, sen får vi en myt som vi ska tolka som bruten. Kan ju vara bra att känna till några moderna myter som Loch Ness, Atlantis (Antarktis) och Robin Hood. Men mer ingående fakta känns inte riktigt bra, för vi har haft kanske fyra lektioner då vi gått igenom liknande saker och vi har inte fått några som helst instuderingsfrågor. Nej, det kommer lösa sig helt enkelt.


Så resten av kvällen går ut på att plugga myter, sen ska jag såklart sova.


Vi hörs imorgon, Godnattkram!

Av Sofia Ohlsson - 29 september 2009 16:37

Vilken dag, alldeles upp och ner har den varit, eller det känns så. Dagen började med engelska där vi påbörjade ett eget arbete som vi ska göra fram till veckan innan höstlovet. Jag och Malin skrev klart en varsin disposition med våra ämnen och hur vi skulle gå tillväga, sen snackade vi en stund, sista-minuten-pluggade tills det var dags för samhällsprovet. Jag har absolut ingen aning om hur det gick, jag vet att jag skrev en del grejjer som inte kan vara sanna, men lite får man hitta på, chansa så man kanske får en liten poäng. Ett Vg blir det säkert iallafall, om Gerdie är snäll. Därefter sprang jag snabbt till Rolfs kontor där rolf-möte pågick för fullt, kul grej är att vi fick in två nya elever i styrelsen, två killar från IP-ettan, riktigt skoj! Mötet varade i en dryg halbvtimme-fyrtio minuter efter jag hade anlänt och därefter sprang jag snabbt till naturkunskapen där vi hade lektion. Ska skriva av Malins anteckningar eftersom jag bara var med på tjugo minuter i slutet.


Det blev allså ingen lunch utan ensemble följt av gehörsmusik avslutade min skoldag. Jag fick dock ett äpple av Herbert och Gördis, två musiklärare. Hemma hämtade jag pengar, gick till affären, handlade avokado, mozzarella och bacon till mat, lite dricka, nötter och vindruvor till ikväll. Jag har precis ätit och om tio minuter ska jag gå ner på stan för att möta mamma. Mamma ska köra mig till Danskompaniet där jag ska hålla lektion och två timmar senare ska jag plugga lite religion och smaska å vindruvor och nötter medan de andra värmer upp. Därefter är det dansträning och sen blir jag nog hämtad nio när dansen slutar också.


Imorgon ska jag till Bokelund, min gamla högstadieskola, för att informera om mitt program tillsammans med Jennie, Sacko och Kalle som också gick där. Det varar fram till kvart i elva, sen får jag skynda mig till religionen för vårt lilla läxförhör, hoppas det inte är svårt. Sen kommer dagen att fortsätta i vanlig onsdags-takt och efter skolan ska jag skriva lite på analysen i svenska och annat tjafs som börjar i skolan nu. När man är av med de tre första inlämningarna/proven, så är läraren snabba med att ge nya.


Nej nu bär det av ner på stan så jag hinner träffa mamma och kommer ut till mina barn i tid. Ha det så bra, vi hörs en stund ikväll, njut ni som kan vara lediga, Tjadå!



Av Sofia Ohlsson - 28 september 2009 19:48

Det blev ingen dans, jag tog beslutet efter att jag kommit hem, bytt om, ätit och insåg att jag var försend, uppstressad och irriterad. Därför valde jag att stanna hemma, jag ringde Malin och pratade lite om mycket. Jag gick en snabb runda med mamma och jag har precis blivit förhörd på samhällen. Nu känner jag mig lugnare och kommer nog somna snabbare ikväll. Om en kvart ska jag hämta storebor jacob på stationen. Han kommer hem från Lund tolv timmar efter att han åkte härifrån, tuffa dagar.


Nu fick jag för mig att jag skulle handla något gott att äta också, lite frukt, lite ost, ja bäst jag kör direkt så jag inte blir sen till Jacob. Ha det så fint ni, vi hörs imorgon. Hejdå:)

Av Sofia Ohlsson - 28 september 2009 17:35

Hemma från skolan nu, jag är trött och sur. Jag orkar inte förklara alla anledningar men de finns där, kan berätta att det har med studenten att göra som numer är flyttad till tisdagen den 8/6 pga Sweden Rock. Det som gör mig argast är nog känslan av maktlöshet när vi sitter där och förklarar varför vi inte vill att vår enda student i hela livet ska ligga just den tisdagen när ett gäng lärare sitter och säger att det är den bästa dagen och vägrar lyssna på vad vi säger. Saker som oroar mig lite smått är när balen ska ligga, hur studentveckan ska se ut och om min släkt kommer kunna uppvakta mig.


Sen att det är ganska onödigt av en etta att sitta och påstå att det inte är ett problem när det inte rör personen i ryggen eftersom han ska gå kvar på skolan i över två år är en annan historia.


Men skit samma, beslutet är taget och jag ska dansa av ilskan. Vi hörs en liten stund ikväll, nu börjar jag bli rejält försenad. Tjadå!



Av Sofia Ohlsson - 28 september 2009 09:22

Tjena Mittbena! idag är det måndag, det är även första dagen på vecka 40 för det här året, tiden bara rusar iväg och vi har gått i skolan fem veckor om jag inte misstar mig. Idag är det skola mellan 10.00 och 15.30 därefter är det möte för min del mellan 15.40 och 17.40 Sen är det dans mellan 17.45 och 20.15, ja jag smiter nog ifrån mötet lite tidigare eller kommer försent till dansen, något av det blir det garanterat. Sovmorgonen var alltså välbehövd med tanke på min dag eftersom det är i princip den enda tiden jag spenderar hemma idag. Sen ska jag hem, varva ner, titta på tv och sova, skriver kanske ett litet inlägg också.


Idag blir jag av med psykologin, när jag lämnr in saker kan jag nämligen släppa det helt tills jag får det tillbaka, sen är det ju det där jäkla samhällsprovet som jag tjatat om i snart tre veckor. Äntligen ska det bli gjort (imorgon) och då slipper jag det. Ja så allt börjar kännas bra igen måste jag säga. Nu borde jag borsta tänderna innan jag sticker till skolan, vi hörs ikväll hoppas er dag blir bra, Hejdå!

Ovido - Quiz & Flashcards