Alla inlägg den 13 februari 2010

Av Sofia Ohlsson - 13 februari 2010 17:00

Jag skulle nog vilja kalla mig själv för en familjekär människa. Jag tycker om att träffa min släkt, prata med min mamma eller pappa om deras föräldrar, deras barndom och deras far-och morföräldrar. Jag brukar inte missa chansen att få hälsa på mormor eller farmor, min morfar och min farfar lever tyvärr inte idag.


När jag var hos min faster och kusin i torsdags så tittade vi i gamla fotoalbum från när min faster, pappa och deras bror var små. Fina bilder på hur farmor såg ut på 70-talet, och även om det är ganska hemskt tycker jag det är häftigt att se bilder på hur farmor sitter med cigaetten i handen, inomhus på ett släktkalas, det påminner mig om en tid som varit. Ja jag är helt enkelt väldigt intresserad av historia, min släkts historia.


På mitt skrivbord, ja precis bredvid datorn här har jag min mormor och morfars bröllopsfoto inramat. Det är så fint, svartvitt, någon gång i mitten av femtiotalet skulle jag tippa på. Jag vill rama in min farmor och farfars bröllopsfoto likväl som jag vill rama in mina föräldrars bröllopsfoto. Men med respekt för samtliga inblandade, då de är skilda nu, mina föräldrar alltså, och min farmor har en ny man sen många år tillbaka så låter jag bli. Det handlar inte om att vara taskig dock, det handlar om att minnas tider som varit, påminnas om tider jag inte varit med om och att ha någonting som vittnar om mina rötter.


Nedan finns två ihopklippta foton, ett på hur min pappa såg ut när han och min mamma gifte sig 86 tror jag, och på hur min farfar såg ut när han och farmor gifte sig 61. Det är också en del av det som intresserar mig med släkten, att se likheter och drag hos människor. Min pappa är väldigt lik farfar, det har jag alltid tyckt, pappa är smalare än vad farfar var, de äldsta bilderna vi har på farfar alltså jämfört med hur pappa ser ut nu. Men om ni tittar på denna jämförelse, säg inte att ni inte ser likheten, jag tycker det är slående, väldigt häftigt, eller?


  

Av Sofia Ohlsson - 13 februari 2010 16:19

Har du någonsin tagit tåget in till Kristianstad, köpt en riktigt snygg väska, gått direkt till tåget och åkt hem igen?


Jag åkte in tio i tolv, gick till Lundbergs, köpte min väska, gick till tåget och åkte hem kvart i ett. Jag är nöjd, jag tycker om min väska och fick lite mer motivation till att plugga, trodde jag. Har bara hunnit skriva en till instuderingsfråga, den var dock lång, handlade om matspjälkningen och tog två a4-sidor att skriva. Eftersom jag inte är helt kry tog jag mig en paus och har nu lite ont i halsen, tycker synd om mig själv och funderar på att sova en stund.


Imorgon ska jag bli klar med alla instueringsfrågor, det är mitt mål, vi hoppas jag lyckas med det också. Jag ska skriva mer idag men orkar ärligt talat inte just nu. Jag har rensat kattlådorna, dammsugat och handlat mat till mig och min bror, detta trots att jag är den med halsont och feber. Men om man åker in till kristianstad är man frisk nog att göra annat, jag sa aldirg att jag var frisk nog att åka in till Kristianstad.


Det är ofta så när Jacob är hemma att han är för trött för att handla, han brukar säga "Jag ska inte äta något, jag ska åka med mina kompisar och äta med dem istället, jag ska äta något hem hemma" och så vidare. Då inser jag att jag måste ju äta något så jag får gå ne roch handla, då resonerar han som så att ska ändå jag ner kan lika gärna jag köpa till honom också, det är ett sätt som gör att han har mig fast, hur jag än gör så slutar det med att jag handlar mat till oss båda.


Det gör inte så mycket för min del, jag har en fin väska. Men jag mår inte bra i halsen, jag ska nog sova nu, ta något för min förbannade hals, Jag avskyr halsont, det är det absolut värsta.

Av Sofia Ohlsson - 13 februari 2010 09:47

Jag har bestämt mig för en väska nu, ååh tåget in 11.52, hoppas den är kvar!!!!!


Mamma kommer hem vid elva - halv tolv och jag är äckligt förkyld, har lite ont i halsen också, dumma dumma förkylning. Det enda "roliga" med att jag mår såhär är att jag faktiskt kommer vara sjuk på riktigt på måndag. Idag väntar Naturkunskap B - plugg, måste ta någonting för halsen också, dricka lite varm saft kanske. Det är bud på att gå och lägga mig igen, sova till halv elva och sen göra mig iordning för att invänta mamma och ta tåget vid tolvtiden.


Ute snöar det igen, jag hatar snön litegrann, fast jag inser att man inte kan vilja bli av med den redan i februari, det är trots allt fortfarande vinter, men någon gång i mitten av mars kan jag tycka att temperaturerna ska ligga på runt 15 grader, det är bland det bästa, ni vet när solen skiner, man får ha jacka men en tunn en och bäst av allt så kan man börja använda ballerinaskor.


Nej jag lägger mig nog en halvtimme - fyrtio minuter igen, det är jag värd. nattinatt.

Av Sofia Ohlsson - 13 februari 2010 00:00

Hej bloggen. Jag har ett problem, eller problem och problem, det är egentligen ett ganska angenämnt huvudbry men jag kände ändå att jag behövde dela med mig av det. Jag och Helena var alltså i Kristianstad idag och jag kikade vidare på väskor, jag har hittat en jag bestämt mig för MEN är väldigt kör i ytterligare en som dessutom är billigare. Jag vill alltså ha båda väskorna, badly. Den billigare är dock inte så behövd just nu, det är en slags kuvertväska fast större, en slags dokuemntväska kan man säga, slim och snygg.


Jag har bestämt mig för den stora och lite dyrare och så får vi hålla tummarna för att ett mirakel sker så jag kan få tag i denna väska iallafall.


På bion var det mysigt, filmen var bra, lite rå och jag förstod inte riktigt vad de ville säga med den, kanske ingenting, den var bra iallafall. Snart ska jag sova, upp imorgon och bestämma mig om det blir Kristianstad för tredje gången på tre dagar, jag vill bli väskägare .. igen, de är mina barn väskorna.


Ja uppdatering kommer och allting beror lite på hur min näsa mår, min förkylning är vidrig, näsan rinner oavbrutet och jag känner på mig att detta komma bli en jobbig natt. Nu sängen, HEJDÅ.

Ovido - Quiz & Flashcards