Direktlänk till inlägg 13 februari 2010

Familjekär, ett lite bär.

Av Sofia Ohlsson - 13 februari 2010 17:00

Jag skulle nog vilja kalla mig själv för en familjekär människa. Jag tycker om att träffa min släkt, prata med min mamma eller pappa om deras föräldrar, deras barndom och deras far-och morföräldrar. Jag brukar inte missa chansen att få hälsa på mormor eller farmor, min morfar och min farfar lever tyvärr inte idag.


När jag var hos min faster och kusin i torsdags så tittade vi i gamla fotoalbum från när min faster, pappa och deras bror var små. Fina bilder på hur farmor såg ut på 70-talet, och även om det är ganska hemskt tycker jag det är häftigt att se bilder på hur farmor sitter med cigaetten i handen, inomhus på ett släktkalas, det påminner mig om en tid som varit. Ja jag är helt enkelt väldigt intresserad av historia, min släkts historia.


På mitt skrivbord, ja precis bredvid datorn här har jag min mormor och morfars bröllopsfoto inramat. Det är så fint, svartvitt, någon gång i mitten av femtiotalet skulle jag tippa på. Jag vill rama in min farmor och farfars bröllopsfoto likväl som jag vill rama in mina föräldrars bröllopsfoto. Men med respekt för samtliga inblandade, då de är skilda nu, mina föräldrar alltså, och min farmor har en ny man sen många år tillbaka så låter jag bli. Det handlar inte om att vara taskig dock, det handlar om att minnas tider som varit, påminnas om tider jag inte varit med om och att ha någonting som vittnar om mina rötter.


Nedan finns två ihopklippta foton, ett på hur min pappa såg ut när han och min mamma gifte sig 86 tror jag, och på hur min farfar såg ut när han och farmor gifte sig 61. Det är också en del av det som intresserar mig med släkten, att se likheter och drag hos människor. Min pappa är väldigt lik farfar, det har jag alltid tyckt, pappa är smalare än vad farfar var, de äldsta bilderna vi har på farfar alltså jämfört med hur pappa ser ut nu. Men om ni tittar på denna jämförelse, säg inte att ni inte ser likheten, jag tycker det är slående, väldigt häftigt, eller?


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Ohlsson - 29 december 2011 17:31

Tänka sig vad snabbt det här året har gått, det är bara två ynka dagar kvar av 2011 och själv känner jag att jag är kvar i 2009/2010 någonstans. Vad har hänt i år egentligen? Jag inledde året med att fylla 20, gå juristprogrammets andra termin, vara ...

Av Sofia Ohlsson - 28 december 2011 19:50

... i ett och samma inlägg! Tokiga dagar.. Igår åkte då jag, mamma och Eva till Köpenhamn för en heldag tillsammans. Mamma fick ju i julklapp av mig, tanken var att vi skulle åka till helsingör men hon valde att lägga till lite pengar själv och åka t...

Av Sofia Ohlsson - 26 december 2011 11:53

Hej svejs annandagsfejs! Idag är jag hemma ensam fast så mycket hemma ska jag nog inte vara. Jag sov lite för länge idag och visst hade jag mått bra av att läsa lite socialförsäkringsrätt istället för allt annat som jag ska göra men så gav jag mig sj...

Av Sofia Ohlsson - 24 december 2011 22:30

Här blir visst ett litet inlägg i alla fall. Jodå, julafton lider mot sitt slut och jag ska snart sova men tänkte passa på att skriva ner lite om hur min dag har varit. Självklart har jag haft världens bästa julafton i år igen, det bästa är ändå att ...

Av Sofia Ohlsson - 23 december 2011 09:09

Tjolahopp, det är så skönt att vara hemma och nära en dator, nu kan jag blogga hur mycket jag vill, eller i alla fall mer än en gång i månaden. Det var en väldigt mysig dag i Karlskrona igår, jag och mamma fikade, gick på stan och hade det sådär mor-...

Ovido - Quiz & Flashcards