Alla inlägg den 24 december 2011

Av Sofia Ohlsson - 24 december 2011 22:30

Här blir visst ett litet inlägg i alla fall. Jodå, julafton lider mot sitt slut och jag ska snart sova men tänkte passa på att skriva ner lite om hur min dag har varit. Självklart har jag haft världens bästa julafton i år igen, det bästa är ändå att vi i familjen är tillsammans och myser och gör vår dag till vad vi vill. Vi började firandet vid lunchtid med lite julmat i miniversion, tyå skinka, rostbiff, ägg, rödbetssallad, vörtbröd, korv och lite olika ostar. Därefter spelade vi det - sedan förra året - traditionella När & Fjärran-spelet. Det är ett roligt spel som går ut på att svara på frågor runt hela världen och bygger på lite allmänbildning, jag ska inte skryta eller så men den här gången vann jag, en rejäl utklassning kan man nästan kanske säga. Fast det som är så roligt med mamma och Jacob är att de är väldigt allmänbildade så när vi tre spelar är det faktiskt ingen självklar vinnare, det väcker nog vinnarskallen i oss alla te och gör prestigen ännu värre.


Efter spel och lite godis så var det Kalle och hans vänner, även om vi inte tittar precis hela tiden så är det roligt att ha på i bakgrunden. Runt fyra påbörjade jag kvällens middag som alltså i år inte på något sätt var traditionell julmat. Det tog drygt två timmar att laga portersteken men jisses vad gott det blev, riktigt fin mat och såsen - 2 die 4 ni vet osv. Ja i alla fall jag och mamma var överens om att vi fått en ny tradition i familjen, Jacob saknade nog köttbullarna lite..


Efter maten tittade vi på tv igen och satt mest ner tillsammans, Karl Bertil Jonsson började ju ganska precis då och det är ju lika mycket tradition som Kalle.. En annan typisk tradition i familjen är mammas ris a la  Malta som slank ner innan det var dags för julklappsöppning. Jag älskar att ge klappar, och att få, julen handlar såklart inte om det materiella men det är ändå roligt med alla nya saker.


Jag fick: En parfymbox med doften Light blue av Dolce och gabbana . både parfym och body lotion. Sex stycken stora vinglas, en lampa i glas med matta och blanka detaljer i blommönster, en jättefin bricka i plåt som man kan ha till frukost eller liknande och fin choklad av mamma. Harry Potter del 2 sista filmen (OH YES), godis och Niceville på dvd av Jacob. Niceville var ju filmen som jag och Cornelia såg på bio i september och jag blev alldeles kär i den, tyvärr har inte filmen kommit ut ännu vilket Jacob missade när han bokade den så den får jag vänta på ett par månader, menså har jag ju något att se fram emot! Av pappa och Lotta fick jag en dockningsstation till iphonen, man sätter telefonen på toppen och så kan man lyssna på spotify t.ex perfekt! Ja jag är verkligen nöjd med alla julklappar, både överraskningar och efterlängtade presenter har jag fått!


Själv gav jag bort en hel del blandat men bland favoriterna; en dagstripp till Danmark till mamma (och lite danska fickpengar såklart) och en t-shirt till Jacob som han ville ha.


Imorgon ska jag följa med mamma och köpa en dammsugare och på eftermiddagen ska vi på släktträff hos farmor. Hoppas att ni alla mår bra och har haft en fin julafton tillsammans. Hej hopp!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards