Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Vad är det för dag?

Av Sofia Ohlsson - 29 maj 2011 00:01

Hej, jag har tydligen inte varit inne här på ett tag. Livet går fortfarande i samma rasande takt. Dagarna springer förbi och den tiden jag inte sitter med näsan i böckerna, med mina vänner och diskuterar eller i mina tankar om juridiken så diskar jag, lagar mat, äter eller sover.


Livet blir inte enklare av all ångest men just nu är jag egentligen mest orolig över att jag inte är orolig. Känslan har inte infunnit sig ännu. Jag går mest omkring i en overklighetskänsla där tentan har all fokus men samtidigt är jag emotionellt avtrubbad. Jag vill så gärna klara den här tentan men samtidigt infinner sig en känsla av "vadå då?". Ni vet, varför skulle jag inte klara den? vad händer om jag inte gör det? spelar det någon roll?. Det är nya känslor för mig. Förhoppningsvis har stresshanteringskursen plus alla omvälvande saker jag varit med om det senaste året bidragit till att jag fått nya perspektiv. Eller så är det känslan av att ha klarat de två andra tentorna med hyfsade resultat som gett mig lite av ett självförtroende.


Hur som helst är det mycket upp och ner, ibland gör sig ångesten påmind men jag mår inte dåligt på det sätt eller i den utsträckning som jag gjort tidigare. Det är skönt. Det är också skönt att veta att i arbetslivet kommer jag aldrig behöva sättas inför de situationer som tentor faktiskt innebär. Det vill säga, ingen kommer någonsin säga till mig "Sofia, nu får du sex timmar på dig, skriv svar på de här frågorna i fem olika områden, du får inte be någon om hjälp, du får inte kolla i en bok och du får absolut inte ta en paus." Böckerna, kollegorna och utbytet av information kommer snarare vara centralt i mitt arbetsliv. Och om jag har förstått allting rätt kommer jag inte att kastas in i ett nytt ämne på tre veckor och sedan förväntas kunna allt och inget och förstå det direkt. Ni vet, jag är inte kritisk till systemet, eller jag har iallafall ingen lösning på de brister det trots allt innebär när de kräver saker av oss som egentligen inte har någon förankring till det verkliga arbetslivet. De måste ju examinera oss på något sätt.


Nu blev det väldgt djupt och tankefullt det här inlägget, jag ville egentligen bara säga hej, berätta vad som händer i mitt liv. Idag har jag pluggat köprätt med vännerna, därefter har vi ätit pizza och bakat kladdkaka, vi träffades strax innan tio och dem gick nu vid tolv så fjorton timmar i varandras sällskap har vi ändå varit. Det är bra att vi har varandra men imorgon ska alla plugga på eget håll - vilket brukar innebära alldeles för lite pluggande.


Nu ska jag inte bli långrandig. Jag funderar på att slå på sista avsnittet av Scrubs s.6 som jag fick av Cornelia, jag hr lyckats hålla mig rejält bra och inte titta klart på hela säsongen på tre dagar, tack vare tentatider antar jag. Därefter ska jag sova och imorgon tänker jag inte gå upp före tio. Nej med tanke på att jag gått upp mellan sju och halv åtta hela veckan - tillät mig själv sova till halv nio idag så behöver jag ett par timmars vila.


Hoppas ni har det bra ute i verkligheten. Vi hörs när jag hinner, ha det gott tills dess. Godnatt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Ohlsson - 29 december 2011 17:31

Tänka sig vad snabbt det här året har gått, det är bara två ynka dagar kvar av 2011 och själv känner jag att jag är kvar i 2009/2010 någonstans. Vad har hänt i år egentligen? Jag inledde året med att fylla 20, gå juristprogrammets andra termin, vara ...

Av Sofia Ohlsson - 28 december 2011 19:50

... i ett och samma inlägg! Tokiga dagar.. Igår åkte då jag, mamma och Eva till Köpenhamn för en heldag tillsammans. Mamma fick ju i julklapp av mig, tanken var att vi skulle åka till helsingör men hon valde att lägga till lite pengar själv och åka t...

Av Sofia Ohlsson - 26 december 2011 11:53

Hej svejs annandagsfejs! Idag är jag hemma ensam fast så mycket hemma ska jag nog inte vara. Jag sov lite för länge idag och visst hade jag mått bra av att läsa lite socialförsäkringsrätt istället för allt annat som jag ska göra men så gav jag mig sj...

Av Sofia Ohlsson - 24 december 2011 22:30

Här blir visst ett litet inlägg i alla fall. Jodå, julafton lider mot sitt slut och jag ska snart sova men tänkte passa på att skriva ner lite om hur min dag har varit. Självklart har jag haft världens bästa julafton i år igen, det bästa är ändå att ...

Av Sofia Ohlsson - 23 december 2011 09:09

Tjolahopp, det är så skönt att vara hemma och nära en dator, nu kan jag blogga hur mycket jag vill, eller i alla fall mer än en gång i månaden. Det var en väldigt mysig dag i Karlskrona igår, jag och mamma fikade, gick på stan och hade det sådär mor-...

Ovido - Quiz & Flashcards