Alla inlägg den 8 februari 2011

Av Sofia Ohlsson - 8 februari 2011 14:27

Jag gillar inte att vara juriststudent.. Jag älskar det! Men trots att jag trivs så bra har jag fortfarande ganska mycket ångest inför varje examinationsmoment. Trots att det gått hyfsat bra på de tidigare tentorna samt uppsatsen så har jag alltig en ny anledning till varför det känns annorlunda varje gång och till varför ångesten är mer berättigad trots att det har gått bra alla andra gånger. Som alla hela tiden säger till mig.


Men det är liksom dags att skärpa till sig, visst det är en ny slags examination nu, hemtenta, divergensen mellan hemtentan ock de tidigare tentorna är ju egentligen mest positiv, jag menar - man får sitta hemma, har nio timmar på sig och skriva på dator vilket i sig betyder att om jag kommer på något nytt är det bara att klippa och klistra istället för att sitta och rita pilar och vara rädd för att pappret inte ska räcka. Dessutom får man använda sig av alla källor man hittar fast böckerna vi har ska räcka gott och väl.


Ja, det är dags att sluta må dåligt, klarar jag inte det så klarar jag det nästa gång eller hur? Men så vill jag ju klara det och har gett mig fasen på att göra ett gott försök. Nu planerar jag att vandra - i ett soligt men dock lite blåsigt - Lund för att handla litegrann, resten av dagen tänkte jag vila min trötta Zumbakropp och tänka så lite som möjligt på morgondagen, ja lite planerande och repeterande försöker jag ju klämma in överallt visserligen men inte råpluggande med näsan i böckerna idag. Är det något som ändå är lite roligt är det ju tempot, tänk att jag - för en månad sedan - knappt visste något utom grunderna.


Nu går jag till Malmborgs, tjohej!


 

Av Sofia Ohlsson - 8 februari 2011 10:12

Så var det tisdag och idag gav jag mig själv en ordentlig sovmorgon. Jag brukar hålla rätt hårt på att inte plugga dagen innan en tenta utan igår försökte jag mig på att läsa lite, drygt sex timmar, eller ja knappt sex timmar orkade jag med och just nu är jag väl i stadiet där jag känner att det kan gå precis hur som helst.


Jag sov iallafall till tio över nio ungefär, nu har jag ätit frukost, gjort mig iordning och packat träningsväskan, Zumba - för tredje gången i rad, det känns faktiskt som om jag har hittat en träningsform som både är rolig och lagom. Ja passet i fredags var väl inte så jättejobbigt så jag hoppas jag minns rätt om tisdagen - det vill säga att det var mer ansträngande - så idag är det upp till bevis.


Resten av dagen ska jag väl förbereda för imorgon, plocka fram böckerna, kanske bara läsa igenom Avtalsrätt II en gång lite övwrsiktligt, det är ju den enda jag inte läst mer än en gång ungefär, ja en och en halv kan man väl säga. Diska måste jag också göra, det har stått alldeles för länge, sen hoppas jag komma i säng i tid så morgondagen inte blir så jobbig, precis som om jag inte redan har lite halvångest.


Nu borde jag iallafall göra mig redo för att gå, det tar väl drygt tjugofem minuter upp och så är det uppförsbacke hela vägen, sweet. Madde ska också med på träningen idag, hoppas hon gillar den, kanske hinner vi diskutera lite om tentan imorgon, usch ja. Hoppas ni får en bra dag kära läsare!

Skapa flashcards