Alla inlägg den 28 november 2010

Av Sofia Ohlsson - 28 november 2010 18:02

Jag är rädd för att mitt hem ska bli ett vitt IKEA-hem med symmetrisk inredning, ni vet - en lampa i ena fönstret, en exakt likadan lampa i nästa fönster och gärna två vita krukor med gröna perfekta växter. Jag har inget emot IKEA-möbler eller så, det är praktiskt och bra och så länge man lyckas blanda upp bra med annat så kan det till och med fungera som bra pusselbitar som liksom binder ihop olika stilar så att det ändå passar bra ihop. Men härom dagen fick jag lite ont i magen av tanken på att min lägenhet skulle bli en vit, steril IKEA-miljö med varken färg eller personliga prylar. Det är inte det att jag inte har inredningsprylar, snarare tvärtom har jag något dille på inredning, glaslyktor, shabby chic blandat med lite indiska inslag. Men som för att väga upp allt vitt jag har så började jag planera och köpa lite färggranna och svarta grejer som jag kan blanda upp allt vitt med. Bland annat en klocka i fransk lantlig stil (Shabby chic med andra ord) i svart, fyra ljuslyktor (jag har verkligen förkärlek för ljuslyktor) från indiska, tre i lila och turkost och en i lila.


Jag och mamma hade det jättemysigt på stan, det var även där jag köpte alla ovannämnda grejer idag. Vi fikade, shoppade, både julklappar och till oss själv och sen åt vi en varsin tonfisksallad på Graffiti innan vi gick hemåt. Nu ska jag prata med Malin om sådär två timmar och fika lite till på lussekatter, kanske kikar jag över lite inför pluggandet också men med tanke på alla pluggtimmar jag har framför mig i veckan orkar jag nog inte, nej, vi får väl se. Nedan kommer lite bilder på dagens inköp, ha det gott!


     

Av Sofia Ohlsson - 28 november 2010 13:22

Goddag, igår hade jag en riktigt trevlig dag som jag tänkte följa upp med en lika trevlig söndag. På dagen tog jag en fika med Bea på stan, vi kikade in affärernas utbud och njöt av en riktig mysig och julig lördag tillsammans. När jag kom hem lagade jag bland annat mat till mamma som kom hem lite efter åtta, jag lagade en fantastiskt god italiensk pasta med bacon, tomatsås gjord på körsbärstomater, vitlök, honung och balsamvinäger och självklart mozarella, parmesan och färsk basilika till det, mums! På kvällen tittade vi bland annat på Pensionärsjävlar, Americas funniest home videos och Robins, ja en riktig skrattkväll.


Idag har jag jobbat med uppgifterna till tisdagens seminarium, lite halvhjärtat om jag får erkänna det själv, men det tog trots allt lite tid, mellan halv elva och kvart över ett har jag suttit med undantag för en liten lunchpaus vid tolv. Nu i eftermiddag väntar en runda på stan, de har julskyltning och jag och mamma ska passa på att handla lite julklappar och kanske hittar jag något mys till mitt hem? Ikväll ska jag prata med Malin vid åtta det ska också bli jättemysigt, vi har hittat tillbaka till vårt veckosamtal känner jag, det har ju varit en jobbig tid nu ett par veckor men förhoppningsvis går det mot ljusare tider.


Jag har såklart rejäl tentångest, har nog aldrig känt att jag varit så oförberedd någonsin, och värst av allt är att jag inte riktigt bryr mig, eller jo självklart bryr jag mig jättemycket men med tanke på allt som hänt, mamma och katt på sjukhus, mycket känslor, gråt och mycket ifrågasättande och perspektiv på livet så inser jag att det viktigaste i livet är att mina nära mår bra och därefter får skolan komma, en omtenta kan man ju ta om alla rnt omrking mår bra. Men jag ska iallafall plugga hårt även denna vecka som kommer och hoppas att något fastnar.


Ha det så bra kära läsare, vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards