Alla inlägg den 16 november 2010

Av Sofia Ohlsson - 16 november 2010 18:05

Jag har aldrig varit ett fan av tisdagar direkt, men ibland slår det mig att man slösar så oerhört mycket energi på att tycka illa om en av veckans dagar när det bara finns sju. Det blir liksom en sjundedels veckas hat på något sätt, och med tanke på vad jag skrev igår borde det ju gälla mina könslor över tisdagar också, alltså att det bara är en vanlig dag och att man måste göra det bästa av allting.


Idag gav jag mig själv lite av en sovmorgon kan man säga, jag hade tänkt gå upp och duscha men sov vidare, jag duschade ju i söndagskväll och har som rutin att tvätta håret varannan dag men i morse orkade jag helt enkelt inte. Jag masade mig upp kvart över sju istället, gjorde mig redo och cyklade till tåget. Jag kom till Lund kvart över nio, satt en stund vid datorn, tog det lugnt och så där. Först tio gick jag upp i lässalen, hittade mig en plats, det är banne mig inte lätt, tur att de bygger om på juridicum, över tusen studenter kan ju inte tillgodose sina studiebehov i en lugn miljö med typ hundrafemtio läsplatser? Till våren blir det fler platser och grupprum som tur är! Jag satt i tre timmar och läste, tog en paus vid ett, åt lunch och köpte min underbara väska, sen satt jag två timmar till innan min föreläsning började klockan fyra.


Min väska ja, det är en resväska, eller travel bag som det stod på hemsidan av märket som heter Rice. Jag vet inte vad det är för märke men de har lite udda, färgglada, roliga inrednings- och vardagsprylar och den fanns i min, för tillfället, favoritbutik Udda Tina som ligger strax nedanför Juridicum. Man kan säga att den ser ut som ett lapptäcke litegrann, den är STOR först och främst, och ihopsatt av en massa olika, skiftande tyger i alla möjliga färger, snygg, udda, och behändig. Jag tänkte mig att den kommer åka fram när jag ska åka och sova över någon annan stans än hemma, t.ex hos mamma efter den 7:e december (då jag får tillgång till lägenheten) eller om jag ska sova hos en kompis, eller bara ska åka någonstans och inte kan ha med mig en miniväska. Den är iallafall häftig och jag är extra glad idag enbart på grund av mitt lilla inköp, friskt? ingen aning, bild kommer upp senare :)


Resten av dagen ska jag bland annat spendera en timme på ett tåg hem till Kristianstad, ätandes pastasallad framför tv:n och sen går jag väl och lägger mig i hyffsad tid, eller? Det är tisdag så jag tror att bartenderskolan går på trean, det är fantastiskt vad vissa program kan vara, helt oväntat, roliga. Det är kanske inte ett program som man skulle förknippa mig med, eller tro att jag intresserar mig för, dokusåpa med bartendertema liksom, ja det är inget som jag skulle tro att jag är intresserad av i vart fall. Men så fel man kan ha.


Min mamma och min bror klagar alltid på att det jag kollar på är skitprogram, amerikanska komediserier, dokusåpor eller enkla tv-koncept som man kan skratta lite åt. Men de har nog aldrig reflekterat över syftet med att kolla på tv, som ju kan skilja sig från person till person. Jag, till exempel, slår oftast på tv:n i syftet att slappna av, ta det lugnt och rensa huvudet lite, och då vill man oftast inte kolla på rapport, dokumentärer eller infoprogram om japansk svärdkultur. Nej då är det rätt skönt att kolla på löjliga människor som gör bort sig, eller enkla tvprogram med lite skrattfaktor, slippa koncentrera sig helt enkelt. Så alla som läser, tänk på det när ni dömer ut någon annans smak, ni kanske inte har samma syfte med att titta på tv och då ger det inte er någon position som ger er rätten att döma ut andras smak. Missuppfatta mig gärna rätt, jag gillar att titta på dokumentärer och inser värdet av att hålla mig uppdaterad via nyheterna, men det är inte alltid som det är vad man vill göra :)


Nu ska jag avsluta det monstruösa inlägg, stort grattis till alla som orkade sig ända ner hit, idag måste jag haft ett enormt behov av att skriva av mig. Vi hörs nån gång, HEJ.

Ovido - Quiz & Flashcards