Alla inlägg den 7 oktober 2010

Av Sofia Ohlsson - 7 oktober 2010 15:24

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, jag älskar torsdagar! Det är något magiskt med torsdagen, man är glad att större delen av skol/arbets-veckan har gått och så är man glad att man har det bästa av veckan kvar, hela helgen med fredagen inräknad. Någon studie som publicerades någonstans och var genomförd av någon person sa visst att det är på torsdagar vi mår som allra bäst, källkritikern i mig är väl inte på hugget idag för jag är beredd att hålla med, även om jag inte minns vem, vad, hur eller varför!


Skolan började tio idag, slutade tolv. Vi diskuterade argumentationsanalys som kan sägas innebär att vi diskuterade arguments logiska giltighet och sanningsvärden i premisserna. Sen diskuterade vi olika fallacies, alltså fel vid argumentation och hur man kan peka ut felen och därmed ogiltigförklara någon annans argument, väldigt intressant må jag säga! Därefter satt jag, Madde och Mattias kvar i två timmar och gick igenom alla anteckningar från första föresläsningen till idag, diskuterade och pratade lite kring olika teorier och vad de betydde eller innebar. För de med lägsta betyg godkänt i matte a kan vi tillsammans dra slutsatsen att jag har avverkat fyra pluggtimmar idag vilket är helt okej. Fyra timmar kvar, eller ja någon timme mer blir det säkert, men först ikväll när jag kommit hem till min mor! Efter vårt pluggtillfälle gick jag till akademibokhandeln och köpte två böcker till nästa kurs för checkarna som jag fått när jag köpt tidigare studentmaterial. Det blev "Sveriges författning" och "Tryckfriheten" av Håkan Strömberg. Spännande läsning indeed.


Nu ska jag packa min väska, diska disken och städa undan här lite. Om en timme hoppar jag på bussen in till stan för att möta upp Gisela och Daniel, vi ska äta en catch-up-middag, det ska bli jättetrevligt att träffas, prata om allt som hänt det senaste tiden och känna tryggheten i att få prata med en människa som känner en lite djupare helt enkelt!


Måste nog skynda på mig så jag hinner med all disk, vi hörs senare, ha det gott :)

Ovido - Quiz & Flashcards