Alla inlägg under juli 2010

Av Sofia Ohlsson - 13 juli 2010 17:28

Det är min andra lediga dag och jag trivs som fisken i vattnet! Ledighet är något för mig må jag säga, i alla fall idag och två dagar framåt är jag ledig och sen har jag fått lite småtimmar på mitt jobb, inte det i Åhus då utan här nere på stan. Jag skulle jobba tre timmar på fredag och två och en halv på lördag, det är ju alltid lite extra pengar faktiskt och så orkar jag inte gå hemma och dega för mycket. Vi får väl se om de behöver mig i Åhus alls nästa vecka, jag gråter inte om det skulle bli så att jag blir ledig även då, jag klarar mig rent ekonomiskt och det kan kännas bra att vara ledig en vecka innan jag går på tre veckor på Kristinas igen.


Värmen idag har varit skitjobbig rent ut sagt, den är tryckande, det är kvalmigt ute och fuktigt i luften. Fruktansvärt jobbigt. Solen tittar fram då och då, ibland kommer det en liten regnskur men det är lika varmt efter det igen.


Jag och Helena träffades mellan halv tolv oh halv fyra, vi köpte glass, mycket glass, först köpte jag en calippo, ni vet med colasmak, en sådan man trycker upp själv, Helenis köpte en kulglass utanför Kristinas. Sedan gick vi runt lite, hem till mig så jag kunde visa mina nya glasögon, vi gick ut till Tredenborg och på vägen dit köpte Helena en twister. Hon badade lite och jag doppade fötterna när vi kommit fram sen gick vi till den lilla kiosken där jag köpte en blåtira, yes så hette isglassen med blåbär och citron/limesmak. Helena blev så småningom sugen på en till glass hon så hon köpte en med hallon-och lakritssmak, verkligen spännande. Hon badade lite till och sen gick vi hemåt igen. Vi skildes åt efter jag beställt tid hos tandläkaren (lika bra efter sådant glassfrosseri) och sen gick jag hem för att planera matlista och åka med mamma till affären. Väl där köpte jag en halvliters sorbetglass så tillsammans har alltså jag och Helena ätit fem glasser och en halvliter sorbet, fast sorbeten väntar fortfarande på mig visserligen, den ska fungera som snask till Morden i midsommer, Hejja!


Nu har jag skrivit om för mycket glass, ska snart vandra ner till undervåningen där det är betydligt svalare. Puss och kram skum banan!

Av Sofia Ohlsson - 13 juli 2010 09:19

Hej bloggen, en hel del har hänt sedan jag skrev sist, väldigt mycket. I söndags åkte jag till pappa med syftet att bo där i två veckor framåt och jobba den mesta av tiden. När jag kom dit tänkte jag ringa min arbetsgivare för att dubbelkolla med tid och sådär och då berättar hon att de tyvärr inte haft så mycket folk som de önskat i sommar och att de, som det såg ut nu, inte hade något jobb till mig ännu. Det är såklart lite synd på pengarna men allvarligt talat så har jag jobb så det räcker och på mitt caféjobb har jag nästan tjugo kronor högre timlön så det gjorde inte så fasligt mycket. Plötsligt ändrades min bild av de kommande två veckorna och jag kunde göra lite vad jag vill. Jag pratade länge med Helena i telefon och vi kom fram till att vi skulle träffas idag. Jag tog beslutet att själv åka hem igen igår så det fick bli en snabbvisit hos pappa med en VM-final och en natts sovande där.


På måndagsmorgonen vaknade jag tidigt men gick och la mig igen för att sova sådär en och en halv timme. Jag gick upp i godan ro och satte mig vid datorn, bestämde mig för att ta en titt på studera.nu, kanske hade mitt besked kommit den här gången av alla 743 som jag redakn kollat. Det hade det. Fy vad nervöst det blev när jag insåg att jg nu skulle få reda på mitt öde inför hösten. Ödet var, att jag kom in på Juristprogrammet i Lund. Vilken glädje, vilken lycka, mitt förstahandsval, min dröm sen väldigt många år tillbaka. Nu ska jag se till att klara mig där och jag börjar redan planera inför boende och liknande.


Inatt har varit en fruktansvärd natt. Ja värmen är nog troligtvis det enda som är som vanligt. Jag svettas halvt ihjäl och därför ska jag nu hoppa in i duschen och dränka mig själv i iskallt vatten. Vi hörs senare, ha en bra dag, så gott det går. Puss och kel en skelögd kamel (det senare är påhittat av Malin my friend, hon är tosig hon)

Av Sofia Ohlsson - 11 juli 2010 14:30

Med risk för att bli nitad ska jag passa på att klaga lite på värmen. Jag tror att det varit en tropisk natt även denna natt, i alla fall igår vid halv elva på kvällen var det ungefär 24 grader varmt fortfarande och en tropisk natt kännetecknas av att temperaturen inte kryper ner under 20 grader och det är jag ganska överrens om att det inte gjorde inatt.


Idag har jag sovit ut för första gången på länge, sådär kvart över tio gick jag i alla fall upp för att duscha och vakna till liv. Därefter har jag packat min väska i slow motion, gjort det allra sista på mina dansbrev och haft smskontakt med Cocco och Helena. Tanken är att jag ska ta tåget vid tio i sju, vi får alla hålla tummarna att min pappa känner för att hämta mig i stan då, för att citera honom från igår efter att jag klargjort att jag, tidigast, tar tåget in vid sex eller sju; "Jag tänker inte stå givakt för dig hela dagen och vänta". Så har vi tur slipper jag betala runt 50 kronor för att få se min pappa när andra får det gratis, då kanske jag bara behöver betala 30, som om jag hade mest pengar av oss två.


Nog klagat på en massa, snart är min packning färdig och jag tänker inte göra något direkt ansträngande på ett tag den här gången heller. Vi håller tummarna för att allt löser sig som det ska och går bra. Ha en fin sommardag alla små svettiga fiskar, Hej då, nu ska jag gå!

Av Sofia Ohlsson - 10 juli 2010 19:48

Hej.


Här sitter jag, det är ungefär 30 grader varmt, klockan är snart åtta på kvällen och jag svettas som bara den här på mitt rum. Det var olidligt att behöv gå upp klockan sju imorse efter en sån hemsk natt, på jobbet berättades det om fler som sover illa här i värmen så det är inte mig det är fel på, kan vara skönt att veta. (Idag ska jag lägga veteboten i frysen i tid så den får kyla ner min säng inatt, ordentligt) Jobbet var det ja, sex timmar som tur var, som jag tidigare; nämnt helt okej tider MEN så varmt. Vi har det väldigt varmt med en diskmaskin som är på hela tiden, små ytor och kylarna som utstrålar värme, inne i kylarna är det så klart kallt men inte utanför.


När jag slutat begav jag mig hemåt, jag skrev lite kuvert till mina förra elever på dansen, sen sov jag en stund, planerade middag med mamma och skrev klart kuverten. Sedan dess har jag mest laddat för kvällens fotbollsmatch och tänkt på en massa olika saker.


Jag är lite besviken idag och ikväll, besviken på vänner som inte hör av sig, besviken på föräldrar som sviker och inte visar intresse. Väldigt besviken på vuxna som beter sig som allt annat än vuxna. Ja nu låter jag som en av alla de som tar ut sina aggressioner på internet i hemliga meddelanden som riktar sig till en massa människor som inte får chansen att försvara sig, men så är läget just nu, jag tänker mycket, kommer fram till en hel del grejer och det krävs förändring, nu ska jag flytta iväg för två veckor och jag ska helt enkelt försöka att ibnte bry mig så mycket, en del har lovat att höra av sig när jag är borta, kanske till och med komma och hälsa på om tillfälle kommer. Andra pratar jag med på annat håll, men ibland så bara kommer besvikelsen över en och det kan vara skönt att skrva av sig lite då. På tal om att ha bestämt sig för saker, fundera mycket och komma fram till lite olika situationer så har jag bestämt mig för att aldrig bli en snål människa (oavsett om det handlar om pengar eller kärlek), att vara snål är nog en av de värsta egenskaperna, eller vad säger ni?


Nej vilket långt och obehagligt inlägg det här blev, nu ska jag ner och mysa med min mamma som är mitt sällskap de flesta kvällarna och dagarna nu för tiden, inget att klaga på! Ha det bra så hörs vi.

Av Sofia Ohlsson - 10 juli 2010 07:30

Så var det lördag igen, slutet på veckan och jag har en sextimmars arbetsdag kvar, inte så farligt mycket och dessutom en tidig och trevlig tid att jobba; 8-14.


Det var väl mindre trevligt att gå upp i morse bara, för drygt fyrtio minuter sedan stängde jag av larmet och gick ner till badrummet. Jag har sovit så förbannat dåligt inatt, inte på grund av att jag somnade alldeles för sent eller på grund av drömmar. Nej det är värmen som ställer till det och jag har vridit mig, lagt mig på golvet (som är mycket svalare än sängen och mitt rum) sprungit upp och ner, jag har gjort det mesta förutom att sova.


Men nu är jag uppe och en snabb promenad ner till stan kanske kan pigga upp mig någorlunda. Sista jobbdagen idag för min del på två veckor... På Kristinas i alla fall. Nej på måndag börjar jag i Åhus och jobbar där två veckor framåt. Sedan är det dags för tre veckor i Sölvesborg igen. Mycket kan man säga men pengar blir det i alla fall.


Nu tänkte jag ta på mig ett pa strumpor och så småningom vandra ner till mitt jobb. Idag blir det nog mycket att göra, både bra och lite jobbigt, mest bra, då blir jag förhoppningsvis inte trött under tiden jag jobbar!


Vi hörs och sådär, hejsvejs!

Av Sofia Ohlsson - 9 juli 2010 09:59

För en vecka sedan skrev jag ett inlägg med rubriken TGIF som i Thank god it's friday, för en vecka sedan. Det är helt sjukt vad snabbt tiden går när man inte tänker på den. Den bara rusar förbi, på söndag är det en månad sedan vi tog studenten, känns lite som en halv evighet om ni frågar mig. Nu är det alltså fredag igen, veckans helt klart bästa dag. Fredag och jag jobbar 12-18, inget drömpass om du frågar mig, bara sex timmar och dessutom lite för sent känner jag. MEN det som inte känns riktigt bra från början får göras bra, mamma och jag ska ta en förmiddagsfika nere på stan ungefär en timme innan jag börjar, och det är ju alltid trevligt att äta och prata med min mamma så plötsligt känns det mycket trevligare att jobba 12 till 18.


Så fort jag slutat ska jag rusa hemåt för att göra mig fräsch och sedan kör jag hem till Erik där det hålls klassåterträff med gamla SP3C. Vi drar väl in till Killebom om de inte redan hunnit det vid tiden då jag slutar, trevligt att gå runt och kolla läget men mycket mer än så är det väl inte.


Nu tänkte jag planera mina kläder, känns inte jättekul att gå ner och sätta mig och fika i jobbkläderna men det ska ändå inte behöva krävas en massa klädbyten när jag väl gå på mitt pass, ja det tål att tänkas på. Vi hörs, kanske inte idag men isåfall imorgon. Ha det bra kära läsare, hej med er!

Av Sofia Ohlsson - 8 juli 2010 20:45

Efter jobbet idag gick jag hem, det blev så att jag fick jobba över en timme då vi hade jättemycket folk på slutet, de kom i små massor så det fanns hela tiden något att göra och aldrig blev det tid till allt det där man borde hinna med som att diska eller städa. Men jag var hemma vid kvart över sex i alla fall, redo för en skypedejt med Malin! Min fina vän, tyvärr hade hon inte fått sladden till sin dator (som hon glömde hemma i sverige) så vi kunde bara chatta med varandra men det räckte gott och väl, det var mycket att prata om, roliga saker och lite mer planer och sådär, om allt går som det ska så åker jag till henne om sex veckor, HOPPAS!


Mamma kom hem en timme efter mg ungefär och då fic jag avsluta mitt samtal med Mallan och bege mig ner på Killebom tillsammans med mammsen. Vi skulle äta och ingen av oss hade lust att handla och laga mat så vi åt från en varsin festivalvagn, hon åt sill och jag thaimat, vi gick igenom allting och sen snabbt hemåt.


Nu har jag en tillfällig TvPaus men om tio minuter börjar en serie som jag började kolla på förra veckan så då ska jag parkera mig i soffan och förhoppningsvis inte resa mig på en timme. Sen blir det väl att jag lägger mig i sängen i tid så jag inte somnar för sent. Förmodligen blir det inte före tolv i vilket fall som helst men nu för tiden när jag har med mig en kall vetebot i sängen så blir det lite svalare och trevligare på kvällarna. Annars är mitt rum som en bastu. Nej nu ska jag ner och vbila fötterna lite, det går knappt att gå med dem efter idag, jag är helt slutkörd. Vi hörs, Hej på er!

Av Sofia Ohlsson - 8 juli 2010 09:09

Idag har jag bara tre jobbdagar kvar på den här perioden. Det är skönt och jag är säker på att tiden kommer gå snabbt. Idag jobbas det mellan tio och fem för min del, verkligen helt okej tider, jag gillar att börja lite tidigare och få gå hem i en hyfsad tid faktiskt. Just nu sitter jag här och väntar mest ut tiden, den största tidspessimisten ever, det är nog jag det. För visst är det ganska onödigt att gå upp halv nio när man börjar tio och bara tar en sådär tjugofem minuter på sig att bli färdig? TUr att jag har hunnit döda lite tid på internet.


I eftermiddag har jag en sypedejt med Malin, så spännande, hoppas vi kan prata, annars kan vi i alla fall chatta, allt beror på om hon fått sin datorsladd.


Nej nu får jag ta på mig mina jobbkläder och börja förbereda allting, vi hörs senare, ha det gott!

Ovido - Quiz & Flashcards