Alla inlägg under juli 2010

Av Sofia Ohlsson - 25 juli 2010 18:25

Inget känns lika roligt längre. Det är en typisk söndagskänsla antar jag men det beror nog även på situationen och konsekvenserna av olika saker. Jag sitter och zappar mellan mina vanliga internetsidor, facebook, olika bloggar, aftonbladet, online-shoppar och danskompaniets hemsida. Inget känns särskilt roligt när jag inte har ordning på mig själv och min framtid. Problemet är inte mycket större än vad jag gör det heller men jag är en planeringsmänniska och min verklighetsflykt är när jag får kika i affärer eller på internet, på lägenheter, inredning, juristprogrammet och juridiska fakultetens hemsidan (i Lund) och så vidare. Ni vet min framtid är ändå rätt klar, jag vet ju vad jag ska göra och var jag ska spendera mina dagar i höst, men var ska jag bo? och på köpet kommer ju genast frågor om vad jag ska ha för inredning, var finns de finaste grejerna, har jag råd med allt jag vill ha? hur ska jag prioritera, kvalitet före kvantitet? pengar på kontot före optimalt hem? Nej det är för mycket frågor just nu och jag önskar att jag lärde mig leva i nuet och glömma morgondagen för en liten stund.


I nuet bakas det för tillfället en ostpaj som jag, tillsammans med mammsi ska avnjuta i sällskap av en gpod och fräsch sallad. Ikväll har jag planerat att krypa ner under täcket med en stor popcornskål och kolla på How I met your mother och 2½ men som sänds mellan åtta och tio. Hur mysigt låter inte det? Ha det så bra kära vänner, vi hörs!

Av Sofia Ohlsson - 25 juli 2010 12:11

Det är ganska otroligt hur det, på två dygn, kan gå från högsommar med 30 grader och strålande sol till höst med regn och 12 grader, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Men jag skulle nog vilja påstå att det kunde varit lite olägligare än det är. Igår jobbade jag fem och en halv timme och veckan som kommer ska jag jobba 35 timmar, det är ganska mycket för att vara mitt jobb. De två följande veckorna är inte alls lika farliga men pengar blir det, välbehövliga är dem också.


Igår åt vi mat från Edgars eftersom både mamma och jag jobbat och ingen av oss orkade ställa sig vid spisen. Vi testade på pastan som de börjat med och Jacob tog sig en pizza. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men OMG känns ganska relevant i sammanhanget. Om jag någonsin berättat hur mycket jag älskar pizzan från Edgars så kan jag inte i ord beskriva vad jag tyckte om pastan. Jag åt Puttanesca som var penne med räkor, lax, crabsticks och oliver i tomat-och vinsås. Det smälte i munnen, jag älskar pasta över huvudtaget men det här var det godaste jag ätit på år och dar. Mamma fick dessutom två pastalådor med sin mat så det åt vi till lunch idag igen.


Mamma och jag kollade på Harry Potter och den flammande bägaren, hon blev nog lite trött på mig när jag försökte förklara allt, vem som var son till vem, vad en dödsätare är eller hela historien om Peter Pettigrew vs. Sirius Black. Tur att jag inte är den enda n ö r d e n i min vänskapskrets. Men mamma som inte läst böckerna  och inte följt historien tidigare gör alltid ett tappert försök att förstå storyn när vi sätter igång en film, vi brukar se dem med ett års mellanrum ungefär, så nästa sommar kanske jag lyckas traggla på henne de femte filmen. När det var dags att sova fick vi det inte lätt för oss. De närmsta grannarna hade en dunderfest med partytält, skithög musik och en massa hurrande. Jag somnade halv tolv trots att Taio Cruz's "break your heart" strömmade hur högtalarna, vid halv tre vaknade jag igen av att mamma var uppe, hon har rummet närmast grannarna och kunde såklart inte sova eftersom det nu var Lady gaga som spelades på full volym. Det sista jag minns är att jag, klockan 03.11, försökte somna trots att det lät som om festen var i vår egen trädgård och nästa gång jag vaknade, strax efter 05.00, var det faktiskt tyst... Nog om igår, mer idag;


Idag ja, inga planer här direkt men jag gissar på att det blir lite Mario Kart -spelande. Jag har kommit in i en Ds-period igen, det blir lätt så på sommaren när man inte träffat vänner på länge och det är tråkigt väder. Sen ska jag ta och beställa bikinin som jag kollat ut så jag kan ha med mig badkläder till Malin och England, hennes familj har ju en pool och det vore synd, om vi nu får tillfälle att bada, att inte kunna göra det då. Sen ska jag ta en dusch, imorgon börjar jag jobba sju och med mina uppstigningstider (två timmar före jobb en duschmorgon och en timme före en vanlig morgon) känns det ganska givet att inte duscha imorgon eftersom det hade gett mig en uppstigningstid på fem. På kvällen ska jag hem till Cornelia och äppelgården där alla ledare från förra terminen ska samlas, grilla och ta lite farväl liksom, ja av oss som slutar då, inte av varandra!


Men nu först ska jag fika med familjen, det är min storebrors namnsdag som vi av tradition alltid firar med lite fika och en liten present. Så vi hörs, ha det fint i det hemska vädret, hej!

Av Sofia Ohlsson - 24 juli 2010 09:01

Då var det lördag igen, och jobb igen. Idag är det en vecka sedan jag jobbade sist och nu följer tre veckor med en hel del jobb, ska bli trevligt med lite mer struktur i vardagen, något att göra om dagarna. Eftersom lönen kom igår så ska jag erkänna att jag är ganska peppad på att börja jobba igen, det är man nog allt som oftast efter en rejäl lön har trillat in, pengar, pengar, jag vill ha pengar! Men för övrigt är det mesta lite förvirrat just nu, var ska jag bo i höst? När ska jag flytta? Ska jag behöver pendla några månader mellan Sölvesborg och Lund? Nej, självklart så hoppas jag slippa pendlandet så fort det bara går, har jag tur får jag sova hos min bror ett par nätter i början när det händer så mycket hela tiden.


För övrigt är det Sölvesborgs svar på långlördag idag, vi har öppet som vanligt men eftersom lönen kom igår och det är lördag idag så misstänker jag att folk har råd och lust att fika på stan mellan shoppingrundorna. Hoppas det kommer mycket folk, så där lagom mycket, inte för många, inte så att man inte hinner med resten men inte för lite så att det blir långa luckor.


Nu tänkte jag kila ner på nedanvåningen för att påbörja en lönelapp så jag kan skriva upp när jag jobbar, hur mycket och sådär. Lika bra att sätta igång i tid, har ändå inget annat för mig. Vi hörs, hoppas ni får en trevligt lördag, Hejsvejs!

Av Sofia Ohlsson - 23 juli 2010 20:36

Fredagen är här, jag älskar fredagar. Av någon anledning har jag alltid ansett att fredagen är den bästa dagen på hela veckan. Mamma och jag gick upp fasligt tidigt för att göra oss iordning och åka n till Kristianstad. Där åt vi god mat hos italienaren på La finestra Italiano och gick en vända på stan. Jag hade mina presentkort med mig men bestämde, efter en snabb titt, att det är bättre att köpa grejer när jag vet hur och var jag kommer bo! Vi åkte ut till mormor för att lämna lite blommor och sen körde vi till morfars grav. Vi var hemma runt tretiden och sen dess har jag mest slappat och haft en lugn eftermiddag. Följde med mamma till affären och bestämde maten ris med kyckling, gurka, mango chutney och jordnötter, mumma!


Nu på kvällen har vi suttit lite i trädgården men jag har ont i huvudet så jag ville gå in igen. För övrigt är det lönedag idag, det är trevligt, men jag håller i mina pengar, som sagt, tills jag vet vad jag har råd med. Det enda jag unnar mig är en bikini och pengar till Englandsresan om fyra veckor.


Vi hörs en stund imorgon, då ska jag för övrigt jobba fem och en halv timme, fina pass, nästa vecka börjar jag sju två dagar, nio två dagar och tio på lördagen, sweet. Ha det så bra på er, Hej!

Av Sofia Ohlsson - 22 juli 2010 22:45

Hua vad tråkigt det är med alla dessa semesterdagar som man kunde använt till något nyttigt eller roligt. Jag hade kunnat träffa en vän, bada, sola eller ta en fika på stan. Men jag vill inte tränga mig på och ringa för ofta, fika tog jag ju igår, bada kan jag göra först när jag köpt en bikini som passar och det ska jag göra när min lön kommer (imorgon). Ja det finns för mycket ursäkter, mer än vad som är nödvändigt egentligen. Ibland hade det varit bra att bara blunda för allt som står i vägen och hitta på något, men sån är inte jag, ingen spontan människa sådär, lite synd, ja det får jag ha som nyårslöfte; Att bli mer spontan!


Men lite har jag hunnit med idag trots allt. Jag sov till kvart över nio ungefär sen gick jag upp för att mysa med familjen innan mamma åkte på jobb. Vi tog ut katterna i trädgården, de blir så lyckliga när dem får komma ut en stund. När mamma åkt iväg läste jag lite, åt och vilade en stund och sen gick jag ner för att handla. Jag lovade att laga kvällsmat och det fick bli tomatsoppa med pasta, till det bakade jag Focacciamuffins från en av mina kokböcker, det är ju ett italienskt bröd fast i muffinsform och med körsbärstomat och mozzarella i. Det tog rätt bra tid, jag påbörjade bakandet vid tjugo över tre och tjugo i sex var de helt klara. Nu tog det ju en timme och tjugo minuter, bara jäsningen i olika steg, och så tjugo minuter i ugnen så det var inte såfasligt jobbigt faktiskt. Otroligt gott blev det också, dem ska jag göra igen! Mamma kom hem lite efter sju och då var även soppan färdig. Sen har vi ätit, pratat och tagit ut katterna en stund igen. Vi tittade lite på diamond league också men det var ju inga svenskar med ikväll. Nu sitter jag på mitt rum och väntar på sommarlovstv, ja inte den man kollade på när man var liten utan min sommarlovstv = 2½ Men + 2x Scrubs, trevligt, sen somnar jag nog sött innan det är dags för ännu en trevlig dag. Imorgon är mamma ledig och vi har lite planer, skoj!


Ha det så bra alla läsare och godnatt på er!

Av Sofia Ohlsson - 21 juli 2010 22:23

En onsdag har kommit och gått, en vanlig semesteronsdag utan måsten eller krav. Snart blir jag nog lite sjuk på all tråkig semestertid om jag ska vara ärlig. Men dagen har åtminstone varit trevlig så jag klagar inte. Jag gick upp vid niotiden för att duscha och blåsa håret. Jag snabbstädade mitt rum eller efterstädade kanske låter bättre eftersom jag gjorde en rejäl städning i söndags. Syftet (det finns såklart alltid ett syfte med när jag städar mitt rum) var att vi hade ytterligare en visning av huset och vi är ganska angelägna om att få det sålt nu så då är det lika bra att visa upp det från sin bästa sida.


Visningen började klockan elva och redan en halvtimme innan var jag, mamma, brorsan och alla tre katterna ute ur huset. Vi fick återigen stationera oss hos mammas väninna för att vänta ut tiden. Vår mäklare har haft semester och på grund av lite missförstånd blev det så att vi satt extra länge hos mamma väninna. Normalt ringer mäklaren och meddelar när visningen är över och det var inte förrän mamma, vid halv ett, bestämde sig för att själv ringa honom som det visade sig att vi, troligtvis suttit en halvtimme-fyrtiofem minuter och bara väntat. Vi tog oss hem och jag nördade lite vid datorn ett tag. Jag var tvungen att kolla hur lägsta meritvärdet såg ut på alla utbildningar jag sökt nu i första antagninen. Lund låg högst av alla Juristutbildningar i landet detta året också. Uppsala tätt efter som det brukar och Örebro låg lägst med mer än ett helt poäng efter Lund, lite konstigt ändå med tanke på att det är samma utbildning, verkar somjag valt rätt stad både utbildnins-och nöjesmässigt.


Vid halv två mötte jag Becca för en fika i stan. Vi åt lite lunch ihop och efter en massa snackandes var jag tvungen att köpa en glass. Jag gillar inte glass så värst mycket men sorbet älskar jag och en viss citronsorbet är min nya favorit så jag passade på. Vi fikade ihop i nästan två timmar innan vi drog oss åt varsinna håll, jag gick hem och läst, läste ut min bok senare ikväll, andra boken på en vecka om jag inte tar helt fel. Imorgon börjar jag på en ny. Vid fem handlade jag till mig och mamma, hon lagade maten så vi kunde äta runt sju och sen har vi inte sysslat med mycket här hemma på Hellerströmsgatan. Vi kollade såklart på Ms Marple, en riktigt deckarfamilj är vad vi är, nu är det en halvtimme drygt till nästa tv-program börjar. Då kryper jag upp i min stora sköna säng tillsammans med en nedkyld vetebot!


Imorgon väntar nya äventyr, i böckernas värld för nog gör jag inte mycket mer än bättrar på mitt synfel om dagarna. Ha en fin kväll, vi hörs, Natti!

Av Sofia Ohlsson - 20 juli 2010 10:50

God morgon, klockan är inte ens elva och jag har hunnit äta redan. Jag som är den sista människan på jorden att frivilligt äta frukost har lyckats klämma i mig två toasts med skinka, mozzarella och tomat, imponerande! Uppstigningen skedde runt tiotiden och än så länge har jag väl inte hunnit med mer än mackätandet. Planerna för dagen är ganska obefintliga dessutom, att läsa lite mer i boken är väl en självklarhet men däreftet och däremellan? På ett sätt är det väldigt trevligt att inte ha några planer, bara göra det jag känner för. Men å andra sidan är det mest deprimerande att kolla på klockan och upptäcka att hon är halv sju och att man inte åstadkommit något att tala om.


Dessutom går jag lite i väntan på en massa saker idag, imorgon eller på torsdag får jag förhoppningsvis lite mer fakta som leder till att jag kan planera mina sista sommarlovsdagar lite bättre. Det handlar mycket om bostad och möbler. Sen får vi inte glömma att jag är utomlands om en månad. På lördag ska jag jobba fem och en halv timme och därefter sätter jobbet igång tre veckor i rad med fyra-fem jobbdagar i veckan, vissa veckor är det mer, andra lite mindre, trevligt!


Nej om jag skulle ta och dra mig ut i trädgården och sitta lite och läsa? Det vore ju inte helt dumt. Ha det!

M

Av Sofia Ohlsson - 19 juli 2010 18:47

En dag hemifrån var mer än välbehövd! Vi åkte hemifrån strax efter tio och kom hem ungefär halv sju. En tripp till Lund City, lite vandring i staden och en lätt lunch på Espresso House sedan körde vi hem till min brors lägenhet. Vi har varit runt i Malmö, Svedala och halva Skåne känns det som, av olika anledningar. Hela dagen avslutades på IKEA i Svågertorp, nordens näst största är det nog, nu har jag lite mer en bild av vad jag ska köpa när jag kommer dit, det får bli mest köksgrejer på IKEA, möbler vill jag ha från ett lite mer personligare ställe.


Mamma meddelade att vi kört drygt trettio mil allt som allt idag och då behöver det väl inte tilläggas hur trött jag är nu. Jag tänkte läsa lite ur boken jag började på igår - Lisa Marklunds En plats i solen.


Annars är det ju måndag vilket betyder komedikväll på sexan, inte helt fel det heller. Fick ett sms av min chef nere i stan där hon frågade om jag kunde jobba på lördag, och så är det med mig = alltid redo. Jag blir bara glad, glad att jag får fler timmar och glad att jag får något att sysselsätta mig med, det är så tråkigt att bara gå och dra runt om dagarna annars. Vi hörs!

Ovido - Quiz & Flashcards