Alla inlägg den 25 juni 2010

Av Sofia Ohlsson - 25 juni 2010 23:44

Jag har alltid tyckt att midsommar är lite överskattat, eller det är åtminstone inte bättre än någon annan, vanlig, helg. Kul med lite fest, musik, god mat och att få umgås med sin familj och sina vänner. Men jag har aldrig riktigt gillat det där med att man ska träffas på stora fester, dricka sig skitfull och umgås med människor man egentligen varken känner eller tycker särskilt mycket om.


Visst hade jag gärna träffat lite mer kompisar, tro mig, ett par år har jag försökt få ihop ett gäng och tillsammans ha det lite roligt, jag har frågat, vänner och bekanta, ska vi inte hitta på något i år? Fixa mat tillsammans, ha det trevligt ihop och umgås hela dagen? Men det brukar aldrig resultera i något särskilt ändå, många är avvaktande, väntar på att något roligare ska dyka upp, eller så har de redan bestämt sig, inte vad de ska göra, utan bara att det inte ska vara med mig. Jag låter säkert hemskt gnällig och tråkig, men jag menar inte der riktigt så, det är inte synd om mig, jag har bara inte fått ihop något roligt och stort även fast jag försökt så därför kände jag i år att det inte spelade så stor roll. Har man frågat samma vänner om och om igen och de alltid haft något annat på gång och aldrig själva frågar tillbaka är det väl rätt naturligt att bli less? Så i år brydde jag mig inte om att höra mig för utan skapade lite egna planer, och tro det eller ej men det blev faktiskt oerhört trevligt, även kvällen kan beskrivas som rätt skaplig.


Först och främst sov jag ut ganska ordentligt. Jag var trött även när jag gick upp men eftersom jag inte vill räknas till de utan liv bestämde jag mig för att gå upp innan hela dagen var bortsoven. Tillsammans med min familj åt jag frukost, bullar från café och lite saft till det. Vi satt ute på altanen, vädret var fantastiskt och det var svårt att inte vakna till ute i trädgården. Därefter slappade jag, pysslade lite med mina tack-kort för studenten medan mamma bakade flädertårta och Jacob satt i soffan och höll lite sällskap. När brorsan åkt ut med kompisar hoppade jag slutligen in i duschen och började göra mig iordning. Sedan fortsatte dagen i lugn takt och jag läste lite samt lagade mat. Mamma och jag åt fantastiskt god mat, lite buffé sådär dukade vi upp med Silltårta, hemmagjord potatissallad, skinka, gräddfil och gräslök, sallad och bröd. Vi åt tills vi blev mätta och pratade lite strunt i trädgården. Därefter läste jag lite till innan det var dags för flädertårtan. Så god tårta har jag nog inte ätit förut, Mumma säger jag bara! Mamma och jag spelade lite kort i trädgården, på en filt på gräset med mina XL-kort spelade vi både tåget går och ett par rundor skitgubbe. Vid halv nio kom Helena hem till mig, vi åt lite mer tårta och pratade en massa. Sedan gick vi hem till Julia där det var lite midsommarfest och det var kul att se ett par skolkamrater som jag inte träffat sen studenten. Jag och Helena gick hem relativt tidigt ändå. Hon ska jobba imorgon och jag ska ta farväl av Malin som flyttar till England. Nu ska jag nog titta på Medium tills jag somnar. Vi hörs och ses, Godnatt!

Skapa flashcards