Alla inlägg den 1 maj 2010

Av Sofia Ohlsson - 1 maj 2010 21:57

..Och deklarera har jag också hunnit med.


Ja, som jag tidigare skrivit har det gjorts en massa saker idag, jag har pluggat järnet, jag har planerat och filosoferat, hjälpt min mor med en massa grejen, och som ni ser ovan; deklarerat. De flesta grejer här i livet gillar jag inte att skjuta upp, jag vill ha saker gjort. Till exempel har jag aldrig lämnat in ett skolarbete för sent och de två gångerna i mitt liv som jag gjort ett prov i efterhand var i sjuan och åttan, de åren som vi åkte till Indien i samma veva som ett franskaprov låg inplanerat. Men att deklarera, nej det är inget jag brukar göra - det första jag gör - efter jag fått hem mitt fina kuvert. Det är surt för hur jag än pysslar lyckas jag få restskatt, i år för tredje gången i rad. Som tur är slapp jag gå upp mot tusenlappen i år. På tal om pengar och sånt tjafs så fick jag hem ett brev där Tela begärt en uträkning på min inkomst de senaste taxeringsåren i samband med att vi skaffade abonemang till mig. Jag blev lite halvchockad när jag insåg hur mycket pengar jag skrapat ihop, det här gällde för åren 2007 - 2008 tror jag för det var bara summor från mina år på Trendie. Jag undrar vart alla pengar tagit vägen faktiskt, eller ja, se på mitt rum så kanske man förstår att jag tjänat ihop en hel del pengar, antingen det eller så hade jag haft föräldrar som betalar allt. Jag kan erkänna att så är faktiskt inte fallet. Nej det mesta har jag varit duktig och tjänat ihop själv.


Ja ibland får man ge sig själv en klapp på axeln, det är något som är lite tabubelagt i Sverige, eller kanske gäller det bara sölvesborg. Du får vara nöjd med alla möjliga saker i ditt liv som du inte själv har påverkat; Ett namn, föräldrars jobb/inkomster, förmågor som är medfödda (då får man till och med gärna klanka ner på andra som inte har detta) och andra härligheter. Men har du lyckats med något så är det ofta fult att erkänna det öppet.


Oj, jag kanske låter väldigt arg såhär ikväll, det är jag inte, det är bara rena tankar som snurrar runt. Något ni känner igen er i? Eller är det bara jag som har upplevt detta?


Om tio minuter börjar långfilmen på Tv4 igen och äntligen var det inte en actionrulle eller en svensk deckare som visades, så jag tänkte fortsätta kolla på de, se hur länge jag orkar vara uppe, imorgon kallar jobb och annat kul, på måndag är det en dubbelsöndag eftersom vi är lediga från skolan. Jag och mamma firar med en mor-och dotterdag. Vi hörs allihopa, trevlig kväll!

Av Sofia Ohlsson - 1 maj 2010 15:20

Nu närmar sig klockan halv fyra och jag måste säga att jag är ganska nöjd med hur långt jag kommit än så länge. Jag har skrivit 14 av 21 instuderingsfrågor till naturkunskapen, jag har handlat och jag har städat lite smått på nedanvåningen. Just nu är det Are You Smarter Than A Fifth Grader på tv och jag tänkte ta mig en paus och äta lite choklad. Jag åt precis lunch visserligen men ibland får man unna sig lite helt enkelt.


Kvar för dagen är att slänga tidningar i papperspåsar, dammsuga lite snabbt, plugga estetisk verksamhet och skriva de sista instuderingsfrågorna.


Allt det där hinner jag bara med om jag tar mig min paus redan nu, annars kommer jag aldrig bli färdig, Fortsätt ha det så bra!

Av Sofia Ohlsson - 1 maj 2010 11:40

Hej!


Klockan är tjugo i tolv och än så länge har jag inte lyckats hinna med något av större värde denna lördag. Jag gick upp strax innan elva, åt lite frukost bestående av flingor och mjölk samt ett plommon. Därefter hoppade jag in i duschen. Sedan halv tolv har jag suttit här vid datorn men snart ska jag gå ner och blåsa håret och göra mig redo för dagens små äventyr. Idag ska jag städa undan lite, båpde på mitt rum och på andra ställen i huset. Jag ska skriva instuderingsfrågor till naturkunskapen, jag ska plugga estetisk verksamhet och jag ska handla lite saker till middagen och hemmet. Lite synd att jag inte kom igång tidigare idag men man måste unna sig lite sovmorgon, särskilt som jag ska upp tidigt både söndag och måndag nu. Seb efter det sätter ju allting i gång för mig med jobb, 25-årsfest och showvecka.


Ne jag hoppas i allafall att ni får en trevlig dag, nu ska jag spela lite piano och sen blåda håret. Ha det bra!

Ovido - Quiz & Flashcards