Alla inlägg den 20 mars 2010

Av Sofia Ohlsson - 20 mars 2010 18:13

Snart kommer Sofia och hennes kompis och hämtar upp mig vidare mot stationen där vi ska häma Cocco. Det ska bli hemmamys med lite halvfest-stämning är det tänkt. Allt det roliga minus utgång och minus en stor folkmassa, bara ett par fem-sex stycken blir vi, hur trevligt som helst.


Idag har jag fixat med en del grejer, läste ut min bok och skickade iväg projektrapporten, inget koreograferande utan det tar vi imorgon istället. Det kan vara skönt att ta det i sin egen takt, imorgon tänkte jag bara ta det lugnt, fixa med koreografin och umgås med min mor som jag inte ser allt för ofta. Det är så skönt att stanna upp och göra lite sånt, bara vara hemma ni vet, jag är en sån människa och jag behöver det.


Under hela eftermiddagen har jag haft stora problem med mitt internet, lördagstv är rätt tråkigt får jag erkänna och det enda positiva med det här vädret är att snön är så gott som borta, ja nästan ingenting är kvar här på gatan iallafall. Jag har umgåtts lite halvt med min bror men han åkte hemifrån nu och snart är det som sagt min tur.


Lite uppiggande fakta så här i mitten av mars är att det är nio skoldagar kvar till påsk, 51 skoldagar kvar till studenten, knappt ett halvår kvar till jag slipper bo här, inte för att jag vill bort från huset, mitt rum, min mamma eller mina katter. Nej det är en del man kommer sakna här i sölvesborg, otrevliga, falska och avundsjuka människor - som här finns ganska mycket av är nog det enda jag önskar komma ifrån just nu. Usch så allvarligt det låter, och så påhoppande, det är inte så illa menat egentligen, men det är såhär i en stad som denna, du får inte vara bra på något och gud nåde dig om du dessutom vågar erkänna att du faktiskt är det, någon som känner igen det? Lite småstadsaktigt, lite lantligt, det är alltid en minoritet som beter sig så, men det märks så himla mycket trots det.


Nu blev det här som två inlägg i ett, det var inte riktigt medveten, jag ska nog byta en glömdlampa i mitt fönster istället för att sitta här och gnata, fundera lite på en remake av bloggen, ja det hade varit trevligt, den klär inte i mint längre!

Av Sofia Ohlsson - 20 mars 2010 10:01

God morgon Bloggen, vilken fin lördag det ser ut att vara. Jag har stigit upp ganska nyligen men det ser så varmt och soligt ute. Dagen ska spenderas hemma de första timmarna och ikväll blir det mys med härliga tjejer. En hel del ska jag hinna fixa, jag funderar mycket på min projektrapport som faktiskt känns lite sådär, innehållsmässigt alltså. Den är klar för inskick men jag ska nog läsa igenom den ordentligt och se om jag kan ändra något innan det är dags. På måndag ska den alltså skickas in för en första granskning, jag har redan haft min inne men hoppas ändå på lite innehålls-kritik, det är så himla svårt att veta hur de betygsätter när man aldrig skrivit något för just de här lärarna tidigare.


Annars ska jag nog plugga lite inför pjäsen som vi har premiär på om en och en halv vecka. Jag och de andra fem i manusgruppen jobbade hårt med den hela förra hösten, vi skrev manuset hyffsat snabbt trots allt och jag får ändå lov att säga att jag är nöjd med vår insats. Jag hoppas det är fler än vi musiktreor som tycker humorn är rolig, det ska säkert gå rätt bra. Nu är det skönt att ta det lite lugnt vad gäller teatern men istället får man fokusera på kläder och manus så jag har allt jag ska ha på mig och kan mina repliker. Jag tänkte läsa lite ur Les Miserable också, en bok att rekommendera om man har ett par trettio timmar över, den är tjock men bra - man får gärna ha en känsla för det franska språket eftersom allting har franska namn bara. Ja så som ni förstår har jag ett par saker att fixa med idag, hinner jag hade det faktiskt varit trevligt att koreografera till mina barn, jag ska antagligen inte göra något nytt eller börja på något nytt på tisdag men det hade varit så himla skönt om jag faktiskt fick göra det. Jag har bara sex gånger kvar och att gör en hel dans på fem gånger kan bli stressigt för oss alla.


Det här blir ett långt inlägg, jag tänker fortsätta lite till. Jag har länge funderat på det där med bloggar, min är inte särskilt intressant att läsa, det är ju bara att inse, jag skriver om mina dagar som ser ganska lika ut, jag skriver om längtan bort och har inget särksilt som gör mig unik. Men det är okej, jag har haft en sådan blogg förut, det är inte vad jag vill ha, jag vill bara skriva av mig. Det är en av anledningarna till att jag inte gör reklam för min blogg någonstans. Men något jag märkt är att bloggar har blivit något många unga använder sig av för att hylla sig själv, inget fel i det, men också att trycka ner andra. Inga namn nämnda men trenden är rätt genomgående överallt får jag säga, även de största bloggarna gör på det här viset. Många privata bloggar som jag läst går ut på att berätta hur bra man är, snacka skit om människor i ens närhet utan att nämna namnen men ändå precis så att de där människorna - om de läst bloggen - hade förstått precis att det var just de själva som var omskrivna. Jag dömer inte utan funderar helt enkelt på varför, det är väl ett sätt för bloggaren att leva ut sitt idealjag, vara den de inte riktigt är men vill vara. Eller så handlar det om att skryt anses fult i vår kultur och skitsnack likaså, men på en blogg kommer man undan med det "Det är min blogg, jag skriver vad jag vill, du behöver inte läsa". Kanske? Någon som känner igen det eller är det inte riktigt rätt? Jag tycker det är intressant på ett vis.


Ja oj vilket långt inlägg, om ni orkade läsa ända ner är jag imponerad. Vi hörs kanske senare, med ett så här långt inlägg behövs det ju egentligen inte, HEJDÅ!

Skapa flashcards