Alla inlägg under januari 2010

Av Sofia Ohlsson - 13 januari 2010 17:09

Hej hopp kaninstopp, bloggen.


Idag har visst varit en bra dag, det får jag nog sträcka mig till att tycka. Lite småsegt de första timmarna men det slutade bra, vi satte till exempel igång ordentligt med pjäsen, rollfördelning och så läste vi igenom halva manuset innan det var dags att sluta. Väl hemma upptäckte jag att granen var utstädad, jag saknar den redan litegrann, mysstämningen ni vet. Men det är ju skönt att vara av med den och börja blicka framåt.


Jag har varit nere på affären och handlat lite till ikväll, det ska bli spaghetti och köttfärssås som jag lagar till mig och mamma. Jag kanske inte ska plugga ikväll eftersom jag kan psykologin nu och lite vila ska man faktiskt få.


Imorgon är en spännande dag på många sätt, vi hörs kanske senare eftersom jag inte lär ha något att göra ikväll, ha det bra!

Av Sofia Ohlsson - 13 januari 2010 06:52

Fy attans vad skönt det hade varit att få sova tills man vaknar idag. Åh vad underbart att få gå upp runt halv tio, ta det långsamt i badrummet, gå ner på stan och fika, leva livet. Men nej jag var uppe kvart över sex, redo för min dusch, det bästa är ändå att på onsdagar vet man att det blir inte värre, rent uppstigningstidsmässigt, jag går alltid upp tidigt onsdagmorgon, imorgon får jag sova till sjutiden och på fredag får jag nog sova ända till nio.


Jag har blivit kör i ett fat. På interflora finns det, Sia-avdelningen. Det är för dyrt, för dyrt att köpa, för dyrt att önska sig, det gör mig lite ledsen. Mamma säger att man måste ha glas, bestick, tallrikar och sånna viktiga grejer innan man flyttar hemifrån, inte ett kermaikfat i turkos med shabby chic-stil. För att citera Helena "Mamma har ju rätt, jag hatar när hon har rätt".


Så var det med de och snart får jag säkert plats i badrummet igen, mamma är där för tillfället och jag har sminkning samt hårplattning kvar, snart är jag blond igen, nu nyser min katt på mig. Vi hörs i eftermiddag, tjolahopp!

Av Sofia Ohlsson - 12 januari 2010 20:11

Goddagens Bloggen.


Jag och Helena planerade en massa fint inför festen och det är kul att många redan tackat ja! Jag har blivit "förhörd" på psykologin igen och det känns som att det inte är lönt hur mycket jag pluggar, hade det varit ett helt teretiskt prov där det bara innebar att rabbla upp fakta hade jag kunnat det men att behöva analysera ett fall utifrån psykologisk synvinkel gör mig nervös, tänk om man inte hittar nånting? Ja snart ska jag sminka av mig och krypa ner i den store sängen, det ska vara fina program på tv, en perfekt avrundning på kvällen.


Nästa måndag har vi prov i psykologin, dagen efter är det oförberett i engelska och på fredagen fyller jag år! Ja just det, jag ska klippa mig och färga håret nästa vecka också, det ser jag fram emot med stor spänning, det ska bli så skönt att bli blondie igen.


Nej nu får jag skynda mig om jag ska komma härifrån innan halv nio, ni får ha det så bra, vi hörs imorgonbitti, Me <3 Wednesday's!

Av Sofia Ohlsson - 12 januari 2010 15:18

ÄNTLIGEN är denna skoldag över, som jag skrev imorse, tisdagar är ingen favorit och med lektionerna som är engelska, naturkunskap, samhälle, gemu och ensemble blir inget mycket bättre. Jag fick jätteont i magen på naturkunskapen, jag är väldigt trött och hade precis blodsockerfall eftersom jag knappt åt någonting av skolmaten.


Detta får vi ändra på, jag och Helena ska träffas om tjugo minuter ungefär, vi ska bland annat planera vår lilla fest. Ikväll ska jag läsa igenom psykologin igen, sen ska jag somna tidigt hade jag tänkt, men alla bra program börjar vid nio så jag ligger väl och hostar upp mina lungor runt halv tolv inatt också.


Igår koreograferade jag och finslipade på planeringen inför vårterminens start på dansen. Jag har bestämt låtar till båd grupperna, iallafall till första dansen, sen har jag koreograferat 10 åttor på den ena och 5 åttor på den andra eller något i den stilen. Jag tänkte vara ute i tid, vara duktig och fixa med saker så jag slipper sitta varenda söndag utan fantasi.


Snart kommer Helena, vi hörs säkert en stund senare, ha det bra!

Av Sofia Ohlsson - 12 januari 2010 07:15

Vecka flyter på och det är redan tisdag, jag fick mig en liten sovmorgon, steg upp runt fem över sju och ska egentligen befinna mig i badrummet för sminkning och platta håret. Dagen känns lagom kul och tisdagar är nog den värsta skoldagen rent schemamässigt, långa dagar, långa lektioner, den enda som håller mig uppe är att vi inte har någon ensemble som betyder att vi kommer hem tidigare. Visst gillar jag ensemble men två timmars lektion kan också vara rejält uttröttande vissa dagar.


Men engelska c i 90 minuter har heller aldrig varit favoriten, jag får stå ut till i eftermiddag då jag ska träffa Helena igen. Nu ska vi planera ordentligt för vår fest så kanske kan det komma ut lite inbjudningar också.


Nu borde jag gå ner och sminka mig, men jag kommer nog sitta minst tre minuter till här vid datorn, lite dålig självdisciplin såhär på morgonkvisten. Vi hörs i eftermiddag, Tjadå.

Av Sofia Ohlsson - 11 januari 2010 18:35

Då var första skoldagen avklarad, det var ganska lugnt, kändes inte jätteroligt att vara tillbaka i de gamla vanorna, skåpet - lektion - skåpet - matsalen - skåpet osv. Det är nog det tråkigaste med ett och samma schema för ett helt läsår. Man går i ett mönster, dag ut och dag in, vecka ut och vecka in, blir lite småtråkigt.


På första lektionen diskuterade vi eventuellt förhör på området vi arbetat på, vi vill inte ha förhör eftersom vi redan haft redovisning så vi får väl se hur det slutar. Sen var det lunch och därefter svenska där vi skrev lite till på våra diktgubbar, men den större delen av lektionen bestod i att diskutera våra balklännigar, haha, alla tjejer i klassen förutom ett par få, har köpt sina så vi diskuterade färg, modell och skor. Sen var det projektarbete som känns riktigt bra för en gångs skull, vi har väl alltid legat bra till, kanske till och med för bra ibland (något att lära sig). Men i jämförelse med en del så känns det bra att troligtvis vara helt klar innan sportlovet. Jag menar inte att trycvka ner någon, sånt kan ju bero på hur projektet man harär uppbyggt och hur mycket förarbete som krävts. Men vissa har gjort i princip samma sak som oss men ändå inte kommit ens hälften så långt. Efter skolan gick jag hem till Helena, vi planerade fest, gick en liten minirunda eftersom jag egentligen skulle beställt klipptid men det var stängt.


Jag mötte mamma vid femtåget och så handlade vi, nu har vi precis ätit och jag tänkte läsa igenom psykologin en gång sen blir det tv:n och slappa innan jag ska sova, hoppas jag somnar i tid för imorgon är det uppstigning vid sju igen. Ha det så bra så hörs vi!

Av Sofia Ohlsson - 11 januari 2010 10:01

Ja lite måndagsångest är jag nog inte den enda att ha såhär första skoldagen för året. Men jag har det trots allt bra i jämförelse med andra stackare som gick upp tidigt imorse. Jag klev upp halv tio, hoppade in i duschen och fastnade sedan här. Psykologin blev alltså inställd, provet flyttat till nästa vecka, jag gillar inte att skjuta på saker men det hjälpte trots allt lite mot måndagsångesten.


Skolan börjar alltså 11.25 för min del, samhälle b, inte som att jag längtat något ofattbart men lite skönt ska det ändå bli med rutiner. Sen har vi svenska b och projektarbete innan vi får lov att gå hem för dagen.


Jag ska kunna psykologin jättebra nu eftersom vi fick en vecka till, jag kan den redan hyffsat men det ska nötas in något ordentligt ändå. Efter skolan ska jag nog beställa klipptid eller göra något annat skoj. Nu måste jag iallafall blåsa håret så det blir något av denna dag. Ha det så bra så hörs vi!


Av Sofia Ohlsson - 10 januari 2010 18:30

Sådärja, nu är jag hemma innanför hemmets trygga murar och har hunnit äta kvällsmat samt packa upp sedan vi kom hem. Det har minst sagt varit en mysig och rolig resa, bara jag och mamma som har ätit gott, gått omkring mycket, shoppat en hel del och njutit av världens bästa huvudstad.


Vi kom upp tidigt på torsdagen, vid lunchtid hade vi hunnit till lägenheten, packat in oss och sedan gett os ut på stan igen. Det blev en del shopping för mamma men jag handlade bara ett par leggings. På fredagen var det min stora shoppingdag och allt började med att vi tog tunnelbanan ut till Skärholmen där jag letat upp att en Only-butik skulle ligga. Vi hittade oss fram till Skärholmens köpcenter, ett fint, nybyggt och stort köpcenter med många bra butiker. Jag handlade tre leggings, tre stickade boleros/tröjor och en vit baströja. Sen lunchade vi innan vi åkte in till stan igen. Där handlade jag strumpor, leggings och fuktkräm på H&M. På lördagen blev det ytterligare ett par leggings och två baströjor från Åhléns City, och en grå t-shirt från H&M. jag är jättenöjd med allting, bild kommer snart så snart.


Jag och mamma gick på Haga Delikatesser på fredagkvällen, kollade på let's dance och mös i lägenheten. Jag påbörjade och läste ut en pocketbok som jag hittade där i en bokhylla. Idag har varit en jobbig dag eftersom vi var tvungna att åka hem, vi städade och lämnade runt elva, tog flygbuss ut till Arlanda där vi åt och gick runt lite.


Jag ska lägga in bilderna på mina kläder i datorn så kommer de alldeles strax, ha det så fint allihopa!


  

Ovido - Quiz & Flashcards