Alla inlägg under januari 2010

Av Sofia Ohlsson - 17 januari 2010 18:22

Det har hänt lite här på bloggen idag, jag har mixat lite med färger och utseendet i allmänhet eftersom jag kände att jag behövde en förändring. Det är nytt år, nya förutsättningar och mycket roligt att se fram emot. Jag tänker mycket på sommaren och nästa höst eftersom jag troligtvis inte kommer bo kvar här hemma, eller bo kvar kanske jag gör men jag kommer studera i en annan stad, få lite miljöombyte och så småningom slippa allt här i Sölvesborg. Men det är inte ännu så därför tänkte jag lista upp alla roliga saker som kommer hända från nästa vecka fram till juni. Jag gör det för att ska visa, framförallt mig själv, hur mycket roligt jag faktiskt har att se fram emot och försöka att fokusera på det istället för allt jobbigt som också ingår i livet och i vardagen.


Här är vad jag och många av mina vänner har att se fram emot:


22/1 min 19-årsdag och min storebrors 21-årsdag

30/1 Överraskningsmys med Cornelia och Helena

1/2 Dansen börjar

5/2 Födelsedagsfest tillsammans med Helena (och alla våra vänner)

10/2 Prova ut mat till balen

22/2-26/2 Sportlov

10/3 (någon gång runt den här tiden) Jag får en ny kusin

31/3 Musiktreorna har premiär för vår pjäs

5/4-9/4 Påsklov

7-8/5 Show (Har jag för mig)

30/5 Balen

11/6 Mormor fyller år och jag tar studenten


Detta är inte ALLT det roliga vi har att se fram emot men det är en del av det och det stärker mig att se den här listan för då vet jag att min vår kommer bli fantastisk. Innan vi vet ordet av är allt det roliga över och ibland måste man leva för stunden. Jag ska försöka börja tänka på det roliga istället för det tråkiga och jobbiga, jag ska börja tro på mig själv och låta bli att slösa energi på allt annat som inte är värt det. Visst låter det bra, någon som vill dela detta med mig?


Nu ska jag gå ner och se hur det går för mamma i köket, Kenyansk Kyckling, MUMS. Ha det bäst alla läsare, KRAM


Av Sofia Ohlsson - 17 januari 2010 11:57

Ja eller morgon kanske är att ta i lite i överkant eftersom klockan snart är tolv. Jag gick upp för två timmar sedan ungefär, har pluggat lite psykologi, ätit lunch/frukost och glidit runt här hemma. Jag ska snart göra mig iordning för dagen och köra till affären. Idag väntas mer psykologiplugg och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, ingen idé att vara nervös närmare ett dygn innan men jag vet inte alls vad som väntar, vi hoppas på ett klassiskt prov och ett lätt "fall" att analysera.


Veckan som kommer är iallafall efterlängtad, prov eller inte, fyra dagars skolvecka är inte heller helt fy skam. På fredag var det inställda lektioner på grund av gymnasieinformation och redovisningar så jag kan spendera min födelsedag på bästa sätt. Jag ska gå upp lagom tidigt, göra mig redo i min egna takt och åka till Lund för att gå omkring lite i staden. På kvällen ska vi äta ute och sen öppna paket, så himla mysigt!


Men tillbaka till nuet, jag borde tvätta av ansiktet först och främst, sen affären, see ya later alligater(s). Hejdå

Av Sofia Ohlsson - 16 januari 2010 17:56

En tre-timmars fika är underskattat ibland, det är så skönt att få prata av sig, planera inför framtiden och se tillbaka på roliga minnen tillsammans med två goda vänner. Jag har inte gjort mycket idag men detta hann jag med, en städning av rummet blev det också, om än lite småslarvig för jag hittade lite fler barr under mitt sängbord.


Jag och mamma åt lite pizza från Edgars nyss, om en stund kommer Helena hit och vi ska snacka lite till och kolla på Arkiv X var det sagt, undrar om hon vågar gå hem efteråt.


Just nu är jag väldigt trött på allt, jag orkar inte med fler prov, inlämningar eller böcker som ska läsas, men imorgon ska jag rycka upp mig och rusta upp inför de närmaste fyra månaderna, då ska jag satsa järnet. Vi håller väl alla tummarna för mig. Ha det nu så bra så hörs vi säkert mellan pluggrundorna imorgon, HEJDÅ!

Av Sofia Ohlsson - 16 januari 2010 10:23

God dag bloggen, och ojoj vilken fin kväll det var igår, helt obeskrivligt kul! Vi åt god mat, åkte bandvagn(!!!) till grisabacken för att åka pulka, det var verkligen inte igår jag satt i en plastlåda och åkte ner för en snöig backe otroligt kul! Därefter åkte vi bandvagn tillbaka och så bastade de som ville basta och vi andra pratade tema, det känns så himla bra inför våren, på många sätt.


Idag gick jag upp strax innan tio, med tanke på att jag somnade runt kvart i tre inatt så var jag väl fortfarande ganska trött. En dusch och en hårfön senare är jag lite mer redo för dagen. Jag ska sminka mig ocg platta håret och vid tolv ska jag gå inom Helena och så ska vi fika på stan. Så himla mysigt att träffas och prata lite strunt, njuta av Sölvesborg så länge man kan!


Ikväll ska jag och mamma äta pizza, det är det enda jag har planerat, kanske lite pluggande, kanske inte, psykologin känns riktigt jobbig just nu. Jag längtar tills onsdag, då är allt jobbigt över, sen längtar jag efter torsdag, då ska jag bli fin i huvudet igen, sen är det såklart fredag, en ledig fredag som jag får sova ut på och dessutom privilegiet att fylla år på.


Nej nu måste jag verkligen sätta igång om jag ska komma härifrån, vi hörs och ses!

Av Sofia Ohlsson - 15 januari 2010 15:20

Det är redan eftermiddag och det känns inte som jag gjort särskilt mycket idag. Jag började ju vid kvart i elva, efter svenskan gick jag ner till musiken med elin för att jobba med projektet. Vi kom väl en bra bit på vägen och möjitvis något till som ska spelas in eller finslipas. Annars börjar allt bli klart så om ett par veckor kan jag börja fokusera på rapporten.


Cocco kommer om ungefär tre timmar och tjugo minuter, jag ska åka med henne ut till Sölveskola där det är Kick off med Danskompaniet. Vi ska äta gott, åka pulka och tydligen basta, men det där hoppar jag nog över, och pulkaåkandet får jag klä mig ordentligt för så jag tänkte packa ner lite varmare kläder.


Kvällen ska bli jätteroligt och hela helgen känns lagom bra, ska försöka att inte tänka på prov och stressa upp mig. Ha en bra helg eller iallafall fredagkväll så hörs vi säkert imorgon! Hejdå!

Av Sofia Ohlsson - 15 januari 2010 09:33

Godmorgon godmorgon alla katter sjung i kör! Äntligen fredag eller thanks God it's friday! Jag fick sova till nio idag, det var välbehövt efter tis-ons-torsdags tidiga uppstigningar må jag säga. Jag har hunnit duscha och blåsa håret men nu fastnade jag här, inte så illa dock, jag börjar ändå inte skolan förrän om en timme och en kvart, åh vad jag älskar att ta min tid och göra allting i sin egen långsamma takt!


Idag har vi två lektioner, som alla andra fredagar i trean. De är verkligen min kraftåterhämtning efter veckan och inför helgen, bättre kan man knappast ha det. Naturkunskap är väl i och för sig inte favvoämnet 4 life men svenska är rätt kul och idag ska vi ju gå ner till musiken efter vi slutat för att fortsätta med projektarbetet, vilket är väldigt roligt, igår kände jag mig som fetaste studiosnubben när jag satt med armarna i kors och tryckte på record så Elin kunde sjunga.


I eftermiddag ska jag nog städa upp lite på mitt rum, dammsuga lite och plocka i ordning. Ikväll är det kick-off med danskompaniet, min sista, sorgligt men kul. Cocco ska köra oss dit, jättespännande! Nu tänkte jag surfa runt lite till innan jag går ner och gör mig färdig. Ha det så bra, vi hörs i eftermiddag!

Av Sofia Ohlsson - 14 januari 2010 19:10

Tjingelingpling, vilken lång och nervkittlande dag det har varit. Vi hade svenska imorse och fick välja bok från realismen, jag tog les miserables, tjock bok men som tur var så behöver man inte ha läst ut boken för att genomföra någon av de tre uppgifterna som ska göras på boken vilket innebär att jag har lång tid på mig att läsa ut den.


Efter klassrådet påbörjade jag en tre-timmars komplettering av projektarbetet. Jag spelade in de två sista delarna jag hade kvar, jag klippte och klistrade ihop en bild av sången så nu är allt inspelat så gott som klart, kanske någon finslipning kvar men annars är det snart dags att trycka skivor!


Jag kanske ska förklara varför dagen har varit nervkittlande, det är så enkelt att min bästa vän tagit körkort och jag visste inte hur det gick förrän vid två-tiden så jag har varit lite nervös för hennes skull. Superroligt att hon klarade det och jag blir så glad, nu har jag lovat henne en överraskning och jag står för mitt ord så nån gång om ett par veckor ska det ske något.


Resten av kvällen har jag lite smått och gott att hitta på. Jag ska se Glee klockan nio, låta bli att plugga psykologi, låta bli att tänka på jobbiga saker som händer i skolan såsom prov och redovisningar och jag ska äta lite frukt och längta till imorgon när man får äta godis. Vi hörs imorgon ha det bra!

Av Sofia Ohlsson - 14 januari 2010 07:38

Snart är hela första skolveckan för det här året avklarad, det känns okej och så länge jag inte har ångest över prov vi ska ha och så länge allting flyter på hyffsat så trivs jag bra. Idag ska vi ha svenska c följt av engelska c, två ganska långa lektioner, ibland är det bra men jag blir lätt rastlös. Vi har naturkunskap efter lunch och sen är det klassråd innan min pianolektion. På pianolektionen ska jag försöka hinna med det allra sista (för min del) vad gäller inspelning till my immortal, vi har stat lite deadlines som jag berättade om tidigare i veckan och så länge alla sköter sitt så borde vi vara klara med inspelningarna nästa vecka.


Jag var äckligt trött när jag steg upp i morse, vårt dörrhandtag har lossnat på ytterdörren så nu får vi gå via uterummet istället. Jag gick ner tjugo i sju för att låsa för mamma när hon gick, sen gick jag upp och la mig igen, sov en tjugo minuter kanske, sen upp för att sminka mig. Nu sitter jag här, redo för ännu en dag på furulundsskolan. Tänk att det här är absolut sista gången som jag går till furulund för lektioner den 14:e januari. Imorgon är den sista gången som jag går till skolan den 15:e januari, osv. Jag längtar till nedräkningskalendern kommer.


Okej, nu är den en sista sak jag tänkt på, jag skaffade lösen för att vissa personer inte skulle läsa bloggen, det låter mer illa än det kanske är men jag har förstått att vissa snokar lite väl mycket. Jag har gett mitt lösenord till 6 olika personer men trots det har jag haft 32 besökare den här månaden. Det blir jag inte riktigt klok på, jag vet att bloggen räknar alla som går in på en dag som "unik" så om någon går in på min blogg fra gånger så räknas det som fyra gånger, däremot så räknar den bara den här personen en gång för månaden, så i månadsantalet ser detv ut som jag bara har haft en besökare iallafall. Jag har visst räknat med att vissa gått in från olika datorer, t.ex min mamma som kanske kolla både från sin och från den på jobbet ibland, då rknas det ju som två olika, men även om alla som fått mitt lösenord går in från två olika datorer så blir det bara 12 unika besökare, och jag tror inte att alla går in från tre - fyra olika datorer. Så jag bara undrar, VILKA är det egentligen som besöker bloggen? är det någon som gett ut mitt lösenord till någon annan (även till någon som s tår mig nära och inte hade det?) Inte för att jag tror att min blogg är så populär men det känns lite konstigt att se, eller så funkar inte räkneverket, kommentera gärna om ni har nåt svar:) KRAMIS

Skapa flashcards