Alla inlägg under oktober 2009

Av Sofia Ohlsson - 20 oktober 2009 21:44

Åh vad skönt det är med kväll, all stress har lagt sig och jag orkar inte med fler dar i veckan farandes hit och dit. Dansen var trevlig men jag var så grymt trött sista halvtimmen på Sofias streetfunk. Istället för styrka satt jag en stund i klubbrummet med Julia och bara pratade skit, men som jag sa till henne - jag hade gärna kunnat vara med på styrkan då hade jag däremot aldrig kunnat koncentrera mig på koreografin som är viktigast i slutänden. Dessutom är jag den enda i gruppen som spenderat två timmar i lokalen innan alla andra kommer!


Jacob är hemma på en veckovisit. Han hade inga föreläsningar så han kom hem för att träffa kompisar, familjen och katterna. Det tycke rjag är väldigt trevligt och jag hoppas vi kan laga någon god mat imorgon som alla kan äta tillsammans.


På tal om mat så ska jag steka två ägg nu, jag är så hungrig och inte ett dugg sov-sugen.


Imorgon ska jag upp halv sju sen är det skola till halv fyra, dock den första onsdagen på tre veckor som jag är hemma efter skolan, har ju varit i stora staden Kristianstad två onsdagar i rad. nej imorgon ska jag sätta igång med packningen ordentligt, skriva de sista addresserna och sådär.


Ner mot köket var det, vi hörs imorgon, Godnatt på er!

Av Sofia Ohlsson - 20 oktober 2009 16:17

Jag kom hem från skolan relativt tidigt idag, vi hade tur och fick sluta tidigare från ensemblen och sen börja tidigare med Gemu:n så en hel timme tidigare blev vi färdiga. Jag sprang snabbt till affären för att handla lite mat så nu är jag mätt och mår bra inför kvällens tuffa danspass, eller om jag bara skulle gå omkring och bestämma, låta barnen dansa mycket själva, det är också rätt kul. Nej det ska bli skönt att komma hemifrån lite också, mina fina barn är så duktiga och de ska få öva mycket utan speglar idag.


Min älskade Svalis har varit hos Vettis och hon är en frisk katt med ett eventuellt sprucket blodkärl och kan behöva äta mat för kattungar, så lät domen och nu sitter hon bakom min dator och tittar ut på gatan.


Skolan var okej, men egentligen är jag inte så förtjust i tisdagar, imorgon är det bättre och vi ska ha två av mina favoritlektioner, drama och religion. En annan sak är att jag ska till tandläkaren på morgongen, hipp hurra, en sån dag. Nej nu sitter jag och svamlar, vad morgondagen har att bjuda på får ni läsa då, vi hörs ikväll antar jag, nu är det ombyte och en promenad ner till staden som väntar, tjingeling!

Av Sofia Ohlsson - 20 oktober 2009 07:42

God morgon världen, jag är uppe och redo för ännu en skoldag. Jag tänker på min lilla plutt som just nu är instängd på mitt rum med endast låda och en skål med vatten, hon får inte äta på morgonen och ska åka in till veterinären. Första lektionen idag är Engelska C, frivillig sådan men jag och Malin ska jobba med våra assignments, får så om några fler dyker upp. Samhällen är inställd slash frivillig där vi ska söka information till vårt arbete. Lunchen följs av Naturkunskap, jag vet inte riktigt vad vi ska syssla med men instuderingsfrågor till provet hade inte suttit fel.


Vi har två musiklektioner som avslutar dagen och sen bär det ut till Danskompaniet var det tänkt. Nu vet ni vad jag kommer göra hela dagen så jag behöver nog inte skriva mer idag, men det är så svårt att låta bli, är så avslappnande att bara skriva av sig.


Nu på morgonen har jag suttit och letat addresser så jag vet vart jag ska skicka alla korten från Rom. Det är kanske lite överdrivet med sex olika mottagare men personligen känns det som en del av resan, att skicka kort. Den enda addressen jag kunde utantill var mammas, det är inte heller så konstigt eftersom jag bor här och har gjort det de senaste femton åren. Den sista att slå upp är min brors address, den hade inte ens ändrats på Eniro så jag får prata med mamma när hon är vaken någon gång.


Nu ska jag bara borsta tänderna sen går jag bort till Furulundsskolan, ni får ha en fin tisdag, på återseende, Hej!

Av Sofia Ohlsson - 19 oktober 2009 20:57

Yes, nu är jag hemma från skolan, otroligt va? Jag gick dit runt tio och är hemma strax innan nio - på kvällen. Men det är sånt man får ta helt enkelt, en trevlig dag har det iallafall varit. Skolan var rolig, jag och Malin skrattade så vi grät efter att ha hittat en hylla med böcker som skänktes bort till vem som ville ha, i biblioteket. Det blev en lång och konstig mening men vi tog iallafall två böcker var, den bästa var nog "Göingehövdingen" härlig bok, läsvärd antar jag, Malin skulle ge de till sin pappa. Vi hittade även någon bok om reklam för rökning som vi ska använda oss av i vår reklamanalys på psykologin.


Vi hade smahällskunskap, svenska och projektarbete. Jag spelade in lite av början på My immortal och när klockan var runt fyra gick vi ner på stan för att äta. Jag och Malin gick in på Coffe House för en varsin sallad, det är nog första gången på ett musikcafé som vi inte åt pizza, lika bra det antar jag. Eftersom Sölvesborg inte har det största utbudet på matställen så blev det som det blev och efter mat, mycket skratt och en del djupa samtalsämnen så vandrade vi tillbaka till skolan. Soundcheck, musikcafé, hem för att prata med mamma, tillbaka till skolan och plocka tillbaka musikgrejer sen hem. Så såg resten av dagen ut helt enkelt, nu ska jag avsluta den på bästa sätt - framför tv:n.


Imorgon ska min plutte till veterinären, jag är lite små-orolig för hon mår inte bra i sin mage men vi hoppas det inte är något allvarligt. Jag går till skolan som vanligt trots att de två första lektionerna är frivilliga, det är lika bra att jobba i skolan för jag har ingen tid efteråt, så resonerar jag.


Nej nu ska jag avsluta här, 2½ Men är på i bakgrunden och jag måste varva ner. Vi hörs en stund imorgon, Godnatt!

Av Sofia Ohlsson - 19 oktober 2009 09:21

Kära Bloggdagbok, i vanliga fall är jag färdig runt nio-tiden och kan skriva mitt första inlägg på måndagar. Idag är jag drygt tjugo minuter sen och det hela beror på en väldigt stressig morgon vill jag säga. Jag gick upp i hyffsad tid och duschade. Men mellan varje ny sak som ska göras, kamma håret, blåsa håret, tvätta ansiktet, sminka och platta håret har jag sprungit runt i huset som en yr höna. Normalt tar jag det i min takt och pussar katterna, läser lite i tidningen och så, men idag har jag även letat febrilt efter min italienskabok. Jag har letat på alla möjliga ställen, i lådor, under sängen, under tv-skänken, i vardagsrummet. Den fanns ingenstans! Borta! Puts väck! jag kände mig lite småirriterad mest eftersom jag verkligen vill ha den med till Italien, det känns högst aktuellt att ha med sig en bok som fungerar som ordlista där nämligen.


För tio minuter sedan fick jag en snilleblixt, Tänk om dne ligger i matrummet i det vita vitrinskåpet där jag och min bror alltid haft en vana att slänga våra skolböcker? Skåpet står så lägligt till precis utanför hallen att vi båda släpat läxorna just den lilla biten in i huset och kanske, kanske där fanns den. Det gjorde den också, i en liten hög som numera bara bestod av mina grejer sen brorsan flyttat, splendido, som man säkert sagt i Italien. En timmes letande gav resultat och nu har jag en handduk och en bok nerpackat inför min resa, Grejt!


Jag är lite sådär halvpåklädd nu, kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra med skor heller (typiskt mig att tänka på skor när jag egentligen behöver ta på mig en trölja) Ska jag inviga mina stövlar? eller ska jag kanske ta på mig conversen och låta stövlarna bli inpregnerade innan de ska börja användas? Det blir nog conversen, lika bra att behandla skorna så de håller lite längre.


Nu måste jag verkligen skynda mig för att sedan rusa till skolan där psykologi A väntar. Ikväll har vi musikcafé då ska det ätas pizza och sånt, Vi hörs när vi hörs helt enkelt. Ha en fin måndag:)

Av Sofia Ohlsson - 18 oktober 2009 20:00

En helmysig dag i Lund har det varit, även om familjen kom iväg lite senare än tänkt, tjugo i tolv tror jag klockan hann bli. Vi började i lägenheten där Jacob ställde in lite grejer, sen körde vi till nova, åt, jag köpte två par stövlar och tillbaka till lägenheten där vi vilade lite. Jacob dammsög, plockade undan lite, vi tittade lite på tv och sen bar det av till stan där Jacob fick köpa lite städartiklar under lending av mamma, hon visste precis vad han behövde och jag säger det är inte enkelt det där. Tre olika slags putsmedel, svampar och trasor, ja det är en oändlighet på alla de grejerna som behövs när man flyttar. Vi köpte lite kvällsmat och fikade inne i Lund innan vi åkte tillbaka till lägenheten för sista gången idag. Jag och Jacob åt subwaymacka och så mös vi lite till i hans plaza innan jag och mamma tog bilen hem.


Nu har jag lite koreografgi-ångest, minst fyra åttor ska göras, klockan åtta en söndagskväll är det väl inte det optimala att dansa och fantasin är inte på topp. Men a man's gotta do what a man's gotta do. Vi hörs imorgon en stund på morgonen sen är det musikcafé all night long.


Ha re bra, Hare bra! 

Av Sofia Ohlsson - 18 oktober 2009 10:02

Jag är färdig, jag är redo att åka till Lund, men jag ska vänta på familjen eftersom vi bara har ett badrum och det alltid är kö på det en sådan här morgon. Ute skiner solen och himlen är till stort sett blå, det är kallt ute, men fint. Vi ska åka ner till nova, jag ska kika in ett par skor, stövlar närmare bestämt.


Jag måste koreografera också, koreografera mycket. Men vad gör jag? Jo jag surfar runt, funderar på kläder jag kan ta på mig, saker jag kan packa ner och allt annat jag inte borde tänka på, egentligen. Jo kläderna är väl bra, men det är väl bara det också. Jag borde gå in på skopunkten.se för att kika in ett par dojjor men sen blir det säkert bara så att de inte finns i butiken och så blir jag besviken.


Veckan ser jag fram emot iallafall, inga prov, någon inlämning här och där men inte värre än så. Musikcafé på måndag, planeringsträff med Cocco på torsdag och fika med Heidi&Cocco på fredag, högskoleprov på lördag och resdag hela nästa söndag. Ja ni ser själva, bra vecka helt enkelt.


Att åka till Lund är bland det bästa med allt just nu, jag älskar att åka ifrån stan, bort från allt som har med sölvesborg att göra och få njuta av storstads(störrestads)-atmosfären. Jag kan inte låta bli att tänka och längta efter den dagen jag får lämna, jag vet inte vart men jag ska göra det, ut och upptäcka världen helt enkelt. Just nu lockar Uppsala och Stockholm väldigt mycket, för det är inte säkert att jag kommer in i Lund, annars är det nummer ett. Kommer jag inte in på programmet alls så söker jag något annat och försöker söka mig till Jur.P till våren, då är antagningspoängen lägre oftast. Jag längtar bort men behöver lära mig att leva i nuet, till exempel så ska jag umgås med min familj, idag, här, nu, fantastiskt trevligt.


Vi hörs väl ikväll då, ha en bra söndag.

Av Sofia Ohlsson - 17 oktober 2009 16:34

Kära dagbok, jag har hunnit med en hel del sen jag skrev sist. Jag har skrivi en packlista, jag har letat fram ett smaskigt recept på efterrätt, jag har fikat på stan med mamma, jag har handlat på Ica med mamma och jag har bakat en vit kladdkaka som var det smaskiga receptet. Kakan är i ugnen och jag funderar på att släpa fram den rosa väskan ur uterummet.


Eva kommer hit för att äta lax, sås och potatis om en och en halv timme. Imorgon ska vi åka ner till Lund med Jacob och jag ska kanske köpa en massa skor om jag har tur. Vi ska ha det mysigt på familjevis och säkert äta gott.


För att inta nämna att jag skrivit klart en grov-version av min filmanalys. Jag ska bara kolla på den, ändra lite ord, meningsbyggnader och så vidare, sen är den nog färdig att lämna in. Jag har alltså nått målet med en bra marginal, att ha färdigt både engelskan och svenskan till den här söndagen. Finslipningen ingick alltså inte i det målet.


Nu borde jag gå ner och kolla till min kaka, så den stelnar som den ska men ändå är kladdig. Vi hörs väl ikväll, ha en bra lördag Cheers!

Ovido - Quiz & Flashcards