Alla inlägg under september 2009

Av Sofia Ohlsson - 14 september 2009 16:43

Snabbt inlägg idag, skolan var bra, helt okej lektioner. Psykolgoin spännande, smått stressad över smahällen men det löser sig, svenskan endast redovisningar (jag gjorde min förra veckan) och början på Seasons of love skrevs ner i finale, vi börjar lära oss programmet.


Nu var det möte i drygt femtio minuter, profilutskott där jag fick vara sekreterare, ska renskriva protokollet nu snart och sen läsa lite samhälle. Därefter bär det ut till Danskompaniet, dans två och en halv timme och sen ska min lilla mor hämta mig. Iip, snart är den här dagen över, var är min me-time? Prov om en vecka och vi har fortfarande inte gått igenom allt som vi ska kunna, projektplan inlämnad om en vecka och om två veckor ska pskologi-uppgiften lämnas in, härligt.


Nu ska jag renskriva protokoll, vi hörs en liiiten stund ikväll, Hej så länge!

Av Sofia Ohlsson - 13 september 2009 19:39

Fortsättningen på dagen har sett ut som så att jag köpte godis på ica, på mammas begäran

Det är minsann inte alltid jag som driver i godisfrågor. Därefter fixade jag med lite sånt trix som måste ordnas till skolan, till exempel skrev jag lite på en uppgift vi har i socialpsykologi till imorgon, en liten uppgift där vi skulle "lösa" fyra olika rollkonflikter. Jag har skrivit ut ett papper till en av rektorerna med styrelsens mejladresser som han ville ha och jag har ordnat till min lilla analys.


För en stund sedan spelade jag och mamma ett par parti kort, stress och tåget går är våra favoriter. Nu är det alltså snart dags att lägga sig känns det som, men det kanske är för att kvällarna blir allt mörkare, jag tror att klockan är strax efter nio, bara genom at titta ut ur fönstret och ändå är hon bara tjugo i åtta. Jag ska iallafall lägga mig i sängen för en tv-kväll efter min aktiva dag. Först är det urban legends, två avsnitt i sammanlagt en timme, därefter two and a half men, sist men inte minst är det "The forgotten" en skräckfilm som jag såg senast 2005, kommer ihåg att jag inte förstod den riktigt då så jag ger det ett försök ikväll. Men känner jag mig själv rätt så somnar jag runt halv elva iallafall. Vi får väl se.


Imorgon påbörjar vi en ny vecka och det är väl bara att gilla läget antar jag, brukar alltid kännas lite smått vemodigt såhär söndagkväll men what to do ärligt talat. Imorgon tänkte jag gå upp runt sjutiden, vilket är sovmorgon på sätt och vis, börjar först tio i skolan men jag ska duscha och det brukar ta tid då, dessutom ska jag träffa Malin kvart över nio så vi kan diksutera lite runt projektarbetet, förstå saker vi inte riktigt förstått ännu förhoppningsvis. Sen är det psykologi, samhälle b och svenska b. Skoldagen avrundas med projektarbete och ett möte på det. Det är profilutskottet som sammanträder och sen måste jag nog gå till dansen direkt efter det.


Klockan kvart över åtta slutar dansen, jag blir hämtad av mamma och sen är det dusch-sängen direkt efter. Så nu vet ni det för jag lär inte hinna skriva många inlägg imorgon:)


Nu får jag lägga mig i sängen och avsluta den här kvällen en gång för alla. Vi hörs, Godnatt!

Av Sofia Ohlsson - 13 september 2009 17:15

Se där ja, en ny presentationsbild har ni fått också, varsågod, tack så mycket. Bilden togs igår så det var något i den stilen jag såg ut på K och K's fest. Men ni ser inte min lugg som var i lite rocka billy- style. Varför vet jag inte riktigt dock, men en sak är säker och det är att jag är otroligt bra på att ta foton på mig själv där bilden klipps mitt i pannan.


Jag är iallafall hemma från årsmötet, om en liten stund ska jag och mamma äta lite hemmagjord kycklingsallad, mums!


Efter det tänkte jag redigera min analys till engelskan. Men förhoppningar om att någon vill läsa den, påpeka eventuella fel eller något litet som man inte förstår som jag kanske kan ändra på. Självklart ska det vara MIN analys som JAG skrivit, men det är alltid nyttigt att få respons från olika håll innan den ska skickas in på torsdag nästa vecka. Jag är ute i god tid den här gången. Även projektarbets-studier ska jag göra, läsa på lite om stämföring och sådär. Kanske spela lte piano som också det tillhör kategorin projektarbets-studier.


Nu ska jag iallafall ner och äta, ni får ha det super tills nästa gång vi hörs, ha det bäst fina läsare, Hej!

Av Sofia Ohlsson - 13 september 2009 13:47

Hej dagboken.


Detta har sannerligen varit en helgalen dag. Först och främst kunde jag inte blogga för det var något internt databasfel, så jag hjälpte mamma att klippa klorna på katterna och även bada minstingen. Jag har hunnit äta två mackor med jordnötssmör, jag har ätit av gårdagens saffranspasta med räkor och kyckling (MUMS) och jag har fått utbrott på min byrå. Sistnämnda händelsen skedde för en dryg timme sedan när nedersta lådan verkligen inte gick att stänga. Samtidigt kunde jag inte för mitt liv hitta sportbh:n som jag VET att jag la i samma låda igår. Efter en urrensning av samtliga kläder i lådan, några svordomar och en manglad arm fick jag faktiskt upp felet, min sportbh som hade gömt sig bakom och under lådan.


Därefter hittade jag inte mitt block, tanken var att jag skulle koreografera men utan block är det ganska svårt, där finns alla platser, åttor, steg och hela skiten. Jag fick, efter lite letande, köra ut till Danskompaniet, dit jag ska om en timme på årsmöte, för att hämta mitt jäkla block och nu ska jag hinna koregrafera på denna timme.


Jag säger då det, mer händelserik söndag får man leta efter.


NU ska jag hinna med ett par åttor och hade dessutom behövt klippa mina låtar som jag inte kan (cocco, where are you?) och sen ska jag snabbt köra ut till Nakterhuset igen. SUCK.


Vi hörs ikväll då hoppas jag att dagen har blivit bättre, So long!


Av Sofia Ohlsson - 12 september 2009 23:59

Nu är jag hemma från Karls och Kristians fest, det var mycket trevligt må jag säga. Jag och Elin köpte en varsin öl och ett varsitt choklad till dem, låter kanske b men ölen var jättefin (flaskan), mörkbrun och guld samt ett litet guldsnöre på det kan inte slå fel.


Vi hade trevligt, lekte, pratade, åt god smörgåstårta och god paj, drack, sjöng och ja, hade allmänt trevligt helt enkelt.


Det var mycket kärlek på festen också, sånt gör mig så varm i hjärtat,det är gulligt med kärlek, både de gamla och nya paren. I like, hoppas det går bra för alla och sådär;)


Imorgon (idag) är det årsmöte med danskompaniet.. Därför känner jag på mig att sängen vore nästa bästa idé. Så gör vi, ha det fint kära läsare, vi hörs på morgonen!

Av Sofia Ohlsson - 12 september 2009 14:38

Nu är det lördag, på väg mot eftermiddag och jag hann ner en runda på stan med min mor. Där hann jag köpa en ljusstake som matchade tre som jag redan har, jag hann fika med mamma på ritz och jag har hunnit handla maten till ikväll och imorgon på Ica.


Så mycket man hinner med om man är effektiv, snart bär det av in i duschen, sen ska jag göra mig iordning för fem kommer elin och sådär. Vet dock inte alls vad jag ska ha på mig, antingen klänning eller kjol, behöver kanske inte överdriva, räcker nog med min oranga kjol som jag aldrig använt och en vit topp till.


Nej vad tycker ni? Jag slänger nog upp en bild på lampan jag köpte i veckan, kommentera nu vad ni tycker, jag älskar den och det borde ni också göra, ni får även en bild på ljusstaken/koppen som jag köpte idag.


SNYGGT va?


    

Av Sofia Ohlsson - 12 september 2009 11:06

Hoppsan hejsan, jag har inte bloggat sen i förrgårkväll, det har sina anledningar och det har inte varit mitt fel, nej jag hade inloggningsproblem som bara den. Gick inte att komma åt mina inlägg, stod bara "du har loggats ut" varje gång jag försökte logga in. Men nmu är jag här, ska försöka berätta om mina dagar som ni missat.


I förrgår köpte jag en lampa, en riktigt het lampa, det kommer nog en bild när jag orkar, den är iallafall en av de där nyckel-inredingsgrejjerna som lägger grunden för min idé om hur jag ska inreda mitt hem, i älskar it.


Igår, fredag, var jag hemma, det var skoljoggen och med tanke på min förkylning jag haft ville jag inte riskera något genom att gå en mil på ryssberget, lite försiktig får man allt vara. Jag sov ut, gick upp, tog en dusch, tvättade upp en bh, rensade tidningskorgen, rensade diskmaskinen, plockade undan i kök och fixade lite på mitt rum. Jag kände mig duktig och gick en sväng på stan med Gina, blev sugen på att köpa skor, höll mig, köpte inga skor, åt en sallad, gick hem, skrev på min literary analysis, den blev nästan klar. Det är lite finputsning och så sen är jag redo att skicka in. Jag läste lite smått på projektarbetspapprena och vid sju körde jag hem till Cornelia. Vi åt pizza, kollade på idol, snaskade på lite godis och gladd och pratade igen oss om allt vi missat. Det var otroligt trevligt och det var så skönt för mycket kan man säga, men det finns nog ingen som förstår mig som henne. Mina problem, bekymmer, allt kan jag berätta och hon förstår, stöttar. Ja det var en mysig kväll. Jag fick ont i huvudet och körde hem strax innan tolv och somnade här hemma runt ett.


Idag, inga planer på dagen men jag vill gärna gå ner en sväng i staden med mammsen. Hon håller på och städar huset för tillfället men hoppas vi hinner med en liten runda iallafall.


Ikväll är det artonårsfest för Kalle och Kristian, jag och Elin ska dit. Det blir trevligt att få umgås lite med folk man inte brukar träffa och komma hemifrån en kväll sådär.


Imorgon är det årsmöte med danskompaniet, mycket ska diskuteras och jag ska även hinna koreografera, inte en ledig stund där inte. Det är väl så, ena helgen är man uttråkad till max och hinner inte med något, den andra helgen har man allt att hinna med. Nu ska jag gå upp, eller ner, säger man nog, vi hörs senare, hejdå!


Av Sofia Ohlsson - 9 september 2009 18:52

Varje kväll som jag är ensam hemma, eller varje kväll som mamma inte är hemma, så får jag ett otroligt sötsug. Jag går omkring och tänker på vad som kunde vart gott att äta till tv:n på kvällen, choklad, chips, en påse gott och blandat? Men jag får ju inte, inte när det bara är onsdag.


Idag tänkte jag att jag kanske skulle gå ner till affären igen och köpa något, tutti frutti är också en favorit. Jag hann vänja mig vid tanken innan jag insåg att det inte går, inte såhär mitt i veckan. Och jag undrar varför jag väger så mycket, jag lovar er, så fort jag tänker på godis går jag upp minst två hekto.


Här bredvid är tv:n på, det är Sverige som möter Malta och jag lyssnar lite halvhjärtat. Iallafal lyssnade jag länge nog för att höra kommentatorn säga "det är fem år sedan det blev 7-0 här, när Sverige kvalade till Vm i tyskland". KOM IGEN, fem år? vägrar tro det, en enkel anledning, jag minns den. Jag kan itne minnas något så väl som hände för fem år sedan, det är ju en lång tid. Men jag får inse det helt enkelt, att jag har blivit gammal, gammal nog att minnas saker som hände för fem år sedan, till och med matchen minns jag, som gick på någon kanal hemma hos pappa när de fortfarande bodde i radhuset och mamma var utomlands någonstans med jobbet. Jag minns det såväl, kanske för att en 7-0 match är något man inte gärna glömmer, speciellt inte när Sverige vann. Ja kära nån, jag är ju egentligen vuxen nu, men det vägrar jag också inse ibland.


Lilla Svala är en skön katt, nu sitter hon tre centimeter från tv-rutan och försöker slå efter fotbollsspelarna, försöker fånga bollen och har stora problem med att hinna se allt som händer, nu slog hon på en maltes, way to go cat!


En annan tanke så här ikväll är att igår, bad min brormig att köpa mat till honom idag. Jag skulle ändå ner och handla och var ju hemma hela en coh en halv timme innan honom så jag gjorde det. Blev ganksa mycket handlat idag faktiskt men jag klagar inte, gick med den ganska tunga kassen upp och då hade han kommit hem. Jag bar in alla matvaror i kylen och en halvtimme senare började jag laga mat till mig själv. När jag står vid spisen ropar han från ovanvåningen och frågar om jag kan sätta igång ugnen. Visst, det fixar jag, ett par minuter senare ropar han att jag gärna får säga till när ugnen är varm, visst, jag ropar när lampan slutar lysa. Fortfarande lagar jag mat själv, köttfärssåsen puttrar och spaghettin ska när som helst tas av spisen. När jag meddelar att ugnen är varm, ropar han om jag kan sätta in pommesen i ugnen, där går min gräns, jag har handlat hans mat, satt igång ugnen, ropat till honom där han sitter vid sin dator när han kan sätta in pommesen. När jag svarar nej tycker han att "Kan jag inte gör honom den tjänsten? nej då ska han inte fråga mig om saker mer för då vet han vad jag går för blablabalbal". När jag sedan förklarar att jag lagar mat, ganksa uppretad själv och att jag redan hjälpt honom säge rhan åt mig att vara tyst och att han inte orkar höra mig, snacka om att inte kunna ta en diskussion.


Nu är det så, till hans försvar, atthan inte gör detta för att jävlas med mig. Ha är bara sjukt trött eftersom han vart uppe sen sju (för honom är det tidigt) och åkt till lund och tillbaka samt pluggat hela dagen, det är ju mer än vad han gjorde på en vecka i somras. Min bror är sista människan man vill ha en diskussion med när han är trött så är det bara.


För övrigt är det en trevlig dag, jag och Gina bestämde nyss att vi ska åka till Kristianstad sista september för att kolla på fina klänningar, det gillar jag! Nu får jag fortsätta kolla på matchen, ha det gott så kanske vi hörs en stund senare!

Ovido - Quiz & Flashcards