Direktlänk till inlägg 25 september 2009

Första delen

Av Sofia Ohlsson - 25 september 2009 22:17

Haha, jag tänkte publicera första delen av min berättelse "Vi". Den är kult för mig, döm inte mitt tolvåriga jag, hade inte tänkt att ändra på något förutom eventuella stavfel, den ska visa min författarsida för sex år sedan, njut!


Maja är 13 år och bor tillsammans med sin pappa och storebror i stockholm, en tvåa. Hennes pappa är arbetslös och lever på socialbidrag och hennes storebror är på fester vissa helger och kommer hem full och då bråkar han med pappan. Själv har hon koklsvart hår, kaxig men innerst inne osäker. "Tuffaste bruden i klassen" säger vissa. Men ingen vet något, om henne.

 

Sara är 13 år och bor tillsammans med sin mamma och pappa på söder i stockholm dom har en villa med 8 rum och en städerska och en "barnflicka" som heter Hanna och som hjälper henne med läxor och lagar mat när mamma och pappa inte hinner, det är så oftast! Eller alltid. Alla i klassen tycker hon ska vara glad, flickan som får allt hon pekar på, flickan som har ett rum fullt med greje rhon inte ens har rört. Men ingen vet något, om henne.

 

Sara går på hagalundskolan utanför Stockholm och åker taxi dit varje dag.

 

Maja går på Jakobsbergskolan inne i stan och går 4 km fram varje dag.

 

Berättelsen handlar om två flickor med helt olika världar och som tillsammans hittar varandra och en vän dom båda saknat.

 

Sofia Olsson 6b


Haha, det märks tydligt att mina kunskaper om hur man lever som "fattig" och "rik" inte var så välutvecklade. Eller att jag inte känner till stockholm bättre än att det fiktiva faktiskt dög. Idag skulle jag garanterat hittat på en annan stad eller kollat upp namn på eventuella skolor som kanske fanns där. Hur fräckt är det med en villa med åtta rum liksom? Jag kan ju erkänna att mina bilder av hur det såg ut i t.ex Saras villa mer skvallrar om 15 - 20 rum, jag minns fortfarande hur det såg ut. Stor marmortrappa i en 30 kvadratmeter stor hall. Åtta var nog att ta i riktigt ordentligt när jag var tolv. Eller hur jag idag vet att alla tal under tolv, eller i vissa fall arton, skrivs med bokstäver, inte siffror. Men det kan jag inte klandra mig själv för, det lärde jag mig i ettan på gymnasiet när jag skrev att en flick var 2 år i en analys och min lärare påpekade det. Ja nu blev det något som kan ses som en diss av min berättelse men det jag ville komma fram till var nog snarare att min språkutvecklign är intressant. För det bästa sättet att utveckla sitt eget språk är att hela tiden gå in och ändra vad man har skrivit, ord, meningsbyggnader, uttryck. Det gör jag ofta med mina egna textet som jag senare ska lämna in, psykolgoiuppgften har nog sett ut på tjugo olika sätt och än är jag inte färdig. Då är det framförallt språket jag ändrat.


Godnatt på er, ett sånt långt inlägg det blev!

 
 
Cocco

Cocco

26 september 2009 17:13

Åhh the memories

http://www.coccoess.devote.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia Ohlsson - 29 december 2011 17:31

Tänka sig vad snabbt det här året har gått, det är bara två ynka dagar kvar av 2011 och själv känner jag att jag är kvar i 2009/2010 någonstans. Vad har hänt i år egentligen? Jag inledde året med att fylla 20, gå juristprogrammets andra termin, vara ...

Av Sofia Ohlsson - 28 december 2011 19:50

... i ett och samma inlägg! Tokiga dagar.. Igår åkte då jag, mamma och Eva till Köpenhamn för en heldag tillsammans. Mamma fick ju i julklapp av mig, tanken var att vi skulle åka till helsingör men hon valde att lägga till lite pengar själv och åka t...

Av Sofia Ohlsson - 26 december 2011 11:53

Hej svejs annandagsfejs! Idag är jag hemma ensam fast så mycket hemma ska jag nog inte vara. Jag sov lite för länge idag och visst hade jag mått bra av att läsa lite socialförsäkringsrätt istället för allt annat som jag ska göra men så gav jag mig sj...

Av Sofia Ohlsson - 24 december 2011 22:30

Här blir visst ett litet inlägg i alla fall. Jodå, julafton lider mot sitt slut och jag ska snart sova men tänkte passa på att skriva ner lite om hur min dag har varit. Självklart har jag haft världens bästa julafton i år igen, det bästa är ändå att ...

Av Sofia Ohlsson - 23 december 2011 09:09

Tjolahopp, det är så skönt att vara hemma och nära en dator, nu kan jag blogga hur mycket jag vill, eller i alla fall mer än en gång i månaden. Det var en väldigt mysig dag i Karlskrona igår, jag och mamma fikade, gick på stan och hade det sådär mor-...

Skapa flashcards