Alla inlägg den 9 september 2009

Av Sofia Ohlsson - 9 september 2009 18:52

Varje kväll som jag är ensam hemma, eller varje kväll som mamma inte är hemma, så får jag ett otroligt sötsug. Jag går omkring och tänker på vad som kunde vart gott att äta till tv:n på kvällen, choklad, chips, en påse gott och blandat? Men jag får ju inte, inte när det bara är onsdag.


Idag tänkte jag att jag kanske skulle gå ner till affären igen och köpa något, tutti frutti är också en favorit. Jag hann vänja mig vid tanken innan jag insåg att det inte går, inte såhär mitt i veckan. Och jag undrar varför jag väger så mycket, jag lovar er, så fort jag tänker på godis går jag upp minst två hekto.


Här bredvid är tv:n på, det är Sverige som möter Malta och jag lyssnar lite halvhjärtat. Iallafal lyssnade jag länge nog för att höra kommentatorn säga "det är fem år sedan det blev 7-0 här, när Sverige kvalade till Vm i tyskland". KOM IGEN, fem år? vägrar tro det, en enkel anledning, jag minns den. Jag kan itne minnas något så väl som hände för fem år sedan, det är ju en lång tid. Men jag får inse det helt enkelt, att jag har blivit gammal, gammal nog att minnas saker som hände för fem år sedan, till och med matchen minns jag, som gick på någon kanal hemma hos pappa när de fortfarande bodde i radhuset och mamma var utomlands någonstans med jobbet. Jag minns det såväl, kanske för att en 7-0 match är något man inte gärna glömmer, speciellt inte när Sverige vann. Ja kära nån, jag är ju egentligen vuxen nu, men det vägrar jag också inse ibland.


Lilla Svala är en skön katt, nu sitter hon tre centimeter från tv-rutan och försöker slå efter fotbollsspelarna, försöker fånga bollen och har stora problem med att hinna se allt som händer, nu slog hon på en maltes, way to go cat!


En annan tanke så här ikväll är att igår, bad min brormig att köpa mat till honom idag. Jag skulle ändå ner och handla och var ju hemma hela en coh en halv timme innan honom så jag gjorde det. Blev ganksa mycket handlat idag faktiskt men jag klagar inte, gick med den ganska tunga kassen upp och då hade han kommit hem. Jag bar in alla matvaror i kylen och en halvtimme senare började jag laga mat till mig själv. När jag står vid spisen ropar han från ovanvåningen och frågar om jag kan sätta igång ugnen. Visst, det fixar jag, ett par minuter senare ropar han att jag gärna får säga till när ugnen är varm, visst, jag ropar när lampan slutar lysa. Fortfarande lagar jag mat själv, köttfärssåsen puttrar och spaghettin ska när som helst tas av spisen. När jag meddelar att ugnen är varm, ropar han om jag kan sätta in pommesen i ugnen, där går min gräns, jag har handlat hans mat, satt igång ugnen, ropat till honom där han sitter vid sin dator när han kan sätta in pommesen. När jag svarar nej tycker han att "Kan jag inte gör honom den tjänsten? nej då ska han inte fråga mig om saker mer för då vet han vad jag går för blablabalbal". När jag sedan förklarar att jag lagar mat, ganksa uppretad själv och att jag redan hjälpt honom säge rhan åt mig att vara tyst och att han inte orkar höra mig, snacka om att inte kunna ta en diskussion.


Nu är det så, till hans försvar, atthan inte gör detta för att jävlas med mig. Ha är bara sjukt trött eftersom han vart uppe sen sju (för honom är det tidigt) och åkt till lund och tillbaka samt pluggat hela dagen, det är ju mer än vad han gjorde på en vecka i somras. Min bror är sista människan man vill ha en diskussion med när han är trött så är det bara.


För övrigt är det en trevlig dag, jag och Gina bestämde nyss att vi ska åka till Kristianstad sista september för att kolla på fina klänningar, det gillar jag! Nu får jag fortsätta kolla på matchen, ha det gott så kanske vi hörs en stund senare!

Av Sofia Ohlsson - 9 september 2009 15:53

Nu är jag hemma från skolan, min efterlängtade onsdag var ungefär lika trevlig som jag hoppats. Speciellt sista lektionen och jag har en riktigt bra magkänsla när det gäller vår dramaproduktion. Idag fick vi samlas i de små arbetsgrupperna som vi delade upp i fredags. Vi i manusgruppen tog oss ner till musiksalarna för att börja med manuset. Vi skrev en Synops, tror jag det heter, och fick ihop 15 scener från början till slut. Vi fick med allt samt små sidospår och nya roliga idéer dök upp. Skoj!


Snart ska jag gå ner till affären, handla kvällens mat och sen ska jag laga den, maten alltså. Det får nog bli spaghetti och köttfärssås, har inte världens fantasi tyvärr. Ikväll är det VM-kval, Sverige Malta, nu är jag inget inbitet fotbollsfan men när det är större evanemang tycker jag alltid det är lite spännande, men det är väl Idol klockan nio som lockar mest. Dock är det morgondagen och Fredag som de sänder från Malmö, DÅ ska jag titta. Det är nämligen så att David i min klass är med, då tycker jag att ni alla ska titta, han är bra han, även om han tyvärr inte gick vidare, så kan det gå.


Nej nu, jag fortsätter här och vi hörs senare, hare bra;)

Av Sofia Ohlsson - 9 september 2009 07:12

Uuh vad jag längtat till idag, trots det tog det emot rejält att kliva upp imorse, nu när vi är tre personer i hemmet som alla har behov av badrummet på morgonen och vid ungefär samma tid så lappar vi över varandra. Mamma gick in i badrummet runt halv sex i morsen, kvart över sex gick jag in, sju gick Jaocb in. Man kan undra vad det är somn tar så lång tid för oss alla, men det är duschen, föna håret och för min och mammas del, sminkning.


Jag ska gå till skolan om tjugo minuter redan, tänkte renskriva dagordningen till stormötet så iallafall styrelsen kan ha ett par ex att kika på.


Ikväll är jag ensam igen, när will detta have a end? ska ut och äta med en vän från Gilda-skolan, inte någon från hennes klass utan en som gick ut ett halvår före henne. Jacob vet man aldrig när han är hemma och eftersom jag åt en kebabtallrik i måndags så får jag dåligt samvete av att köpa färdig mat någonstans idag också. Så det blir nog spaghetti och köttfärssås eller något i den stilen.


För övrigt hoppas jag att ni får en bra dag, att jag får en bra dag, att vi alla kan njuta av denna onsdag, vi hörs iallafall i eftermiddag, Hejdå!

Ovido - Quiz & Flashcards