Alla inlägg den 14 augusti 2009

Av Sofia Ohlsson - 14 augusti 2009 18:16

Nu är jag hemkommen från jobbet. Dagens lunch blev en sallad för 50 kronor, alltså tog jag 50 kronor från pengarna osm ska gå till mat för att få en lunch. Innan jag gick hemifrån berättar jag det för min bror, jag sa, "Jag tar 50 kronor från matpengarna till lunch idag så att du vet det, men det fins 200 kronor kvar så det är lugnt".


När jag kommer hem nu på kvällen, redo för att gå ner och handla mat och tittar där pengarna finns har han lämnat 75 kronor till mig. Exakt hälften av vad som fanns där från början. 75 kronor som jag ska köpa kvällsmat för. Som om det inte vore nog har mamma skrivit upp lite saker som ska handlas (inget fle i det men jag misstänker att det var därför hon lämnade en extra femtiolapp också) problemet är att min bror inte har handlat dessa grejjer utan istället skrivit pp en extragrej som behövs. Det ska jag köpa för mina 75 kronor som även ska räcka till en middag.


Detta är en sak som kan göra mig så otroligt, förbaskat irriterad. Mamma har skrivit upp fil och juice, detta kan kosta, uppskattningsvis 20 kronor sammanlagt. Min bror har skrivit upp dryck, som går på cirka 12 kronor. Alltså, 32 kronor ska jag handla det för och resterande 43 kronor ska gå till min mat, jag hade fårn början planerat att köpa kyckling, potatis och bearnaisesås, men kycklingen kommer att gå på minst 50 kronor om den ens finns kvar nu och så mycket hade jag ju inte.


Visst kan man tycka att det ska vara rättvist men det är inte rättvist på det stora hela om man tänker efter så som jag gjort ovanför, jag ska handla fil, juice och dryck plus min egen mat till ikväll för 75 kronor, räknar man femtiolappen jag tog idag  har jag fått 125 kronor på en dag. Han skulle ha exakt lika mycket pengar som mig men till vad? jo sin egen mat, inte lunch för det fanns korv hemma, men till kvällsmat, troligtvis pizza eftersom han inte bara skrev att jag skulle köpa dryck utan även skrev att han åkt till en kompis på pokerkvll och ska sova över.


Ibland behöver man avreagera sig lite och var är bättre än på sin egna blogg? Nej just det!

Av Sofia Ohlsson - 14 augusti 2009 09:49

Fredagmorgon, min sovmorgon, lång sovmorgon, och gissa vad? Jo, jag kunde inte sova ut, såklart. Klockan var ställd på kvart i tio, trots detta sov jag inte längre än att jag var färdig med alla morgonbestyr just kvart i tio, och nu har jag bara datorn kvar.


idag börjar jag elva, det ska smidas, men bara litegrann för min del, kanske ska det spelas lite kort och kanske ska det läsas lite bok. Får börja på en ny bok idag men jag klagar inte, tredje sista dagen idag och  absolut sista långa dagen.


Sitter och funderar på vad jag ska äta till lunch, gårdagens middag går ju inte att äta idag igen, pizza som är kall = :( + att jag slängde den sista biten vilket gör hela processen svårare. Det får nog bli mjölk och flingor eller något i den stilen, sen ikväll får jag äta något ordentligt istället.


Det är även mammas näst sista vecka, nästa vecka är den absolut sista och jag är så glad och stolt att hon orkar kvar. Jag längtar också rejält mycket efter mitt/vårt nygamla liv då mamma är hemma strax efter fem, lagar mat på veckorna och vi kan åka och shoppa på helgerna.

Nu ska jag forstätta här och senare springa ner på stan, vi hörs säkert senare ikväll, ha det så bra tills dess och är ni utomhus, sola lite för mig också!

Ovido - Quiz & Flashcards