Alla inlägg under juli 2009

Av Sofia Ohlsson - 18 juli 2009 23:32

Nu är jag hemma från Malin, en mycket trevlig kväll med pizza, skratt, godis, snack och allt en perfekt kväll med vännerna innehåller.


Vi samlades hos Malin klockan fem och åkte snabbt för att köpa pizza. Vi satt säkert i två timmar efteråt och bara pratade om allt och inget vilket är så härligt. Vi har alltid trevligt ihop och mina förhoppningar och som vi sa innan jag och Kajsa åkte iväg (Elin körde lite tidigare) så hoppas vi att vi kommer hålla kontakten och träffas efter gymnasiet. Sådär några gånger om året och turas om att vara hos varandra eftersom vi kommer vara på olika håll.


Det bästa av allt är att vi bestämde oss för att se Harry Potter och halvblodsprinsen imorgon. Malin är den enda som inte sett filmen och jag och elin är lätt på att se den igen, Kajsa hoppas ändra uppfattningen så det blir en myskväll på bion imorgon!


Nu ska jag nog snart spela lite datorspel, har ont i huvudet och är allmänt trött så sängen är "bara" någon timme ifrån, vill ju inte sova FÖR tidigt nu när jag väl har sommarlov:)

Av Sofia Ohlsson - 18 juli 2009 16:03

Mums på lördagar, även om varje dag är lördag nu när jag är ledig i en vecka och två dagar till. Om tjugo minuter ska jag köra till Bromölla för helkväll med mina fina vänner. Jag och Elin ska möta upp kajsa som får visa vägen till Malin eftersom vi var där senaste den 20 februari och inte minns allt för mycket.


Just nu sitter jag här och funderar riktigt rejält på dansen, temat är fastspikat så det är bara låtar som ska bestämmas. Jag har bestämt mig för två låtar, en var åt mina respektive grupper. Andra-låten är det inte riktigt lika bråttom med eftersom det är ett par veckor in på terminen innan man börjar med den!


Nu måste jag nog göra mig iornding för att köra, ha en bra kväll, det ska jag iallafall ha!

Av Sofia Ohlsson - 18 juli 2009 11:49

Min hemliga kväll för mamma började runt halv sju när vi körde till Kristianstad, ja hon visste ju inte vart vi skulle såklart. Jag parkerade vid tivoliparken nära teatern och sen gick vi för att ta ut pengar. Därefter vadnrade vi bort mot Bar-b-Ko, mammas favoritrestaurang i Kristianstad. Jag snappade såklart upp det när hon sa så i Maj när jag var där senast med elevrådet.


Det var så roligt att få se mammas reaktion när hon insåg att vi skulle dit och hon blev alldeles rörd.


En varsin fläskfilé med tjocka hemmagjorda pommes, kryddsmör och bearnaisesås. Ovanpå det åt vi också en varsin pannacotta som utan tvekan är den bästa jag smakat. Vi satt kvar på restaurangen lite över två timmar från det att vi kom, sen gick vi en liten runda på stan, jag köpte lite plockemogg och vi körde hem.


Så mysigt att ge mamma lite vardagslyx på hennes semester och att bara vi kunde sitta och prata och skratta om allt möjligt.


Det roligaste var nog när vi gick ut från hemmakväll där jag köpte godiset, kassören hade en g-klav tatuerad på handleden och mamma sa att om jag frågade honom ifall han ville se min g-klav så skulle jag få en tusenlapp. Om jag visade den också, hur galet var inte det? Hon riktigt triggade mig och det var lockande men jag hade aldrig vågat och bara skrattade hela tiden.


Idag ska jag äntligen få träffa Malin, Kajsa och Elin på hur länge vet jag inte. Jag kör väl dit någon gång i eftermiddag, myspys på det!


Nu ska jag göra mig lite iordning innan jag ska spel lite dator, vädret tillåter inte mycket annat! Vi hörs senare, puss och kram äppelbanan.

Av Sofia Ohlsson - 17 juli 2009 13:00

Bion igår var riktigt bra om jag får säga det själv. Tyvärr kan man aldrig jämföra filmerna med böckerna, det är alltid något de missat, något de ändrat på och något litet som inte kändes bra. Men på det stora hela tyckte jag att den var jättebra och jag undrade faktiskt vart de två timmarna och de 33 minuterna tagit vägen när filmen tog slut.


Jag och Elin fortsatte vårt mys med pizza från Edgars, Sockerkaka från mamma och en massa snack ute på vår trappa.


Idag har jag inte hunnit med så fasligt mycket. Spelat lite datorspel, gjort mig lite halv iordning och om en timme ska jag och mamma köra till stranden.


De ringde från kommunen innan bara för att stämma av var, när och hur jag skulle jobba. Det kändes bra för jag har funderat lite kring mina arbetstider. Det visade sig att jag är ledig måndagar, jobbar tis-sön och då bara 11-18 eller 10-17 förutom helgerna då jag jobbar typ 11-15 om jag förstod allt rätt. Det känns bra och jag passade på att fråga om lönelappen, det skulle inte vara några problem att skicka in den nu i efterhand vilket innebär att jag tjänar de 7000 från kommunen utan att staten behåller en liten del fram till maj nästa år. Det innebär i sin tur att jag har råd med lite mer fickpengar i Italien.


Nu ska jag sluta sitta vid datorn utan äta något litet, ikväll blir det överraskning för mamma som jag står för, mysigt med bara hon och jag.


Vi hörs!

Av Sofia Ohlsson - 16 juli 2009 13:55

Gårdagen började runt kvart i åtta för mig när jag steg upp. Trött och sliten efter alldeles för lite sömn tog jag en uppiggande dusch. Klockan tjugo i tio blev jag hämtad av Heidi och Peter där Cocco redan var med i bilen. Vi åkte ut till Sara som stod för skjutsen hem till Tina.


Tina visste om att vi skulle komma eftersom det var ett dansmöte planerat samma dag. Mötet började och tema planerades, kladdkaka och glass blev pausen, mötet fortsatte. Klockan halv två dukades det upp i Tinas trädgård där vi åt lunch, krämig pastasallad från Kajutan, MUMS.


När vi sitter där som bäst börjar allt, Två kompisat och Tinas syster Anna-Karin dyker upp. Den ena kompisen spelar och sjunger och Tina gråter. Därefter var det dans som stod på schemat. En riktig Tina-dans med olika steg från nästan alla hennes år på Danskompaniet blandades och en och en halv timme senare hade vi en dans färdig. Iklädda svampmössor, glitterhattar och Tina i slöja beger vi oss ner till stranden för att visa upp vår dans. En varsin glass oh alla promerar hem.


Där hemma är det sumo-dräkter uppställda och det går igång en massa olika matcher. Vi målar en varsin blomma i en tavla som Tina får att behålla och som avslutning grillas det och snackas.


En heldag fylld med roliga aktiviteter.


Nu har jag bokat min allra första resa tillsammans med Cocco, NU ska jag duscha och sen vänta på att Elin hämtar upp mig.


Höres!

Av Sofia Ohlsson - 16 juli 2009 10:36

Oj vilken gårdag det blev, jag kommer skriva ett inlägg som täcker alla dagens aktiviteter och lite mer, men senare. Nu bär det av ner på stan för att möta Cornelia Borrelia.


Vi ska nämligen boka en resa, till Rom. Vår första utlandsresa utan föräldrar, vår första resa tillsammans, ja utanför sverige.


Två år i rad har vi åkt till Stockholm en vecka för att dansa på danscenter, shoppa och få vara själva. Jag, Cocco och Sofia Alm. Det blir inget sånt i år, jäkla sommrjobbare vi är. Nej istället väntar Rom i oktober med min bästa kompis. Colosseum, Vatikanstaten, Peterskyrkan och Fontana di trevi. Riktiga kulturnördar är vi. Eller religions-och-historia - nördar, välj själva.


Vi är två annorlunda arotnåringar som väljer en sådan resa som första-resa. Men sånt är live,t ta inget för givet nej nu måste jag verkligen DRA ner, för Cocco smsade, Hare bra!

Av Sofia Ohlsson - 14 juli 2009 17:18

YAWN, stooor gäsp just nu. Desto mer ledig jag är, ju tröttare blir jag. Idag gick jag upp tidigt men trots det sitter jag nu här och funderar på att sova en liten stund.


Promenaden med Helena var jättemysig och trevlig. Vi pratade om allt möjligt i över två timmar innan vi skildes åt. Tyvärr har jag fått en rejäl blåsa under min fot och den är sannerligne inte nådig. Det gör ont när jag går eller rör på foten lite för mycket. Lyckligtvis (kanske man inte ska säga men ändå) så har ju mamma en massa kompresser och självhäftande bandage hemma sen hon själv skadade foten så jag har lagt om den. Lite tryck gör att blåsan inte känns av så mycket.


Imorgon är det mys hos Tina i Åhus, det ser jag fram emot!


Hörs sen hej!

Av Sofia Ohlsson - 14 juli 2009 10:32

Trevlig dag idag, eller kanske inte. Jag somnade sent på grund av varma rummet. Som om inte det var nog har jg sovit oroligt med konstiga drömmar och vaknade 03.35 av att mamma var uppe, eller snarare nere och drack lite vatten. Hon berättade att hon är dålig och har mått kasst hela natten.


Sedan vaknade jag först vid tio igen av att katterna sprang omkring och skrek i mitt rum. Upp och hoppa helt enkelt.


Dagen har inte mycket att erbjuda i planer. Stackars mamma som egentligen skulle iväg och träffat gamla arbetskamrater. Det är så orättvist att när hon är ledig två veckor den här sommaren så blir hon sjuk. Vi hoppas bara på att hon blir frisk till torsdag, fredag.


Så fort Helena hör av sig ska vi två dessutom gå en runda, det kan vara skönt att få komma ut och röra lite på sig.


Vi hörs senare, hejsvejs.

Skapa flashcards