Alla inlägg under juni 2009

Av Sofia Ohlsson - 26 juni 2009 00:08

Michael Jackson dog idag, 50 år gammal av en hjärtattack. Jag läste på aftonbladet att han ska ha fått en hjärtattack och blivit förd till sjukhuset och för bara några minuter sedan släpptes det att han dött.


Den här sortens nyhet skakar alltid mig ordentligt, inte för att jag är något inbitet Jackson-fan, inte endast för att döden i sig är skrämmande. Men för att jag inte kan förstå riktigt, hur världen flyter på och perosner man känner till går bort, nya stjärnor föds och för varje dag blir man äldre.


När jag var lite, bara för ett par år sedan egentligen, kunde det stå på nyheterna om olika kända personer som dött, någon gammal sprinterstjärna, eller en oppositionsledare. Och när jag frågade mamma vilka de var kunde hon svara "Ääh det var en idrottsstjärna som var rätt stor på 60-talet" eller något i den stilen. Livet gick liksom vidare för man visste inte vem det var och då berörs man inte. Men när det är någon som man mycket väl känner till, någon som är 50 är gammal men har en dryg 45 år lång karriär bakom sig. Min bästa kompis var tokig i honom på mellanstadiet och hans namn är något som alla känna till.


Det är vid sådana här tillfällen som jag kan bli rädd, det är nu som man känner att man har blivit äldre. Arton är gammal, jag borde inte uppleva sånt här, jag borde inte känna till folk som är gamla nog att dö, jag är bara ett barn, kommer jag att dö? Tankar som rusar genom huvudet just nu.


Ja, när den här sortens nyheter kommer upp blir vi säkert alla väldigt fundersamma och detta kommer cirkulera i tidningarna ett par veckor säkert. Världen kommer kanske inte få ro förrän hans begravning är över. Och än har han bara dött, igår närmare bestämt.

Av Sofia Ohlsson - 25 juni 2009 20:59

Sista kvällen hemma på ett tag, det känns overkligt, vad ska jag göra utan mina bäsar? och min lilla mamma? och hur ska jag klara mig utan att träffa min bror? tjaffsa lite och sen bli vänner, det ska bli tråkigt att inte vara hemma.


Jag har hunnit baka, så var det med min sista dag här hemma, inget njutande av stan, inte hunnit träffa någon kompis och inte hunnit köpa de grejjer jag hoppats få med mig till Åhus. Imorgon är möjligtvis sista chansen om jag ska ha ett par nya shorts. Jag antar att jag får ställa klockan tidigt och packa, köpa några kläder och sen ta tåget vidare till Kristianstad.


Som sagt, mycket mindre bloggande, långa arbetsdagar. Jag inser att jag lär mig mer och me rom arbetslivet för varje nytt litet jobb jag tar, men ännu vet ajg inte om det här blir bland det tuffaste. Trendie var förhoppningsvis slitigare med allt man skulle bära upp, ölbackar, 20 liters cola-förpackningar och den tunga värmehållaren t.ex Detta kommer nog bara vara jobbigt eftersom det är långa pass men själva arbetsuppgifterna är nog inte särskilt jobbiga. I vilket fall återkommer jag med hur det är.


Vi hörs, kanske till och med ett snabbinlägg senare ikväll, om jag skulle ta och slappa lite till, i need it. Bye

Av Sofia Ohlsson - 25 juni 2009 15:25

Det är torsdageftermiddag och vad har jag åstadkommit för dagen? Ja inte så mycket som jag kanske hade önskat. En liten snabbsolning, en dusch och nu är klockan så här mycket. Jag har väl slöat rejät mellan allt jag gjort, just det, jag satt och spelade en timme här vid datorn, det var nog bidragande till att tiden försvann.


Jag har faktiskt handlat också, lite grejjer mamma skrivit upp och ingredienser till den fantastiska lasagnen som jag inte ätit på länge, ni vet den vegetariska. Mumma.


Så fort min bror har rensat diskmaskinen som har varit färdig diskad i över ett dygn och satt in grejjerna som står ovanpå är jag redo att börja på maten också, just nu är det lite halvstökigt där och då är det aldrig roligt att laga mat, då blir det ju bara ännu stökigare.


Vi hörs senare! 

Av Sofia Ohlsson - 25 juni 2009 10:07

God morgon, jag gick upp för en cirka tjugo minuter sedan. Värmen i rummet väckte mig och jag kunde bara inte somna om. Det är olidligt och den enda räddningen är att sätta upp de där svarta rullgardinerna som vi köpte på Ikea förra året, de borde hålla solen och värmen borta tills iallafall tiotiden när jag normalt vill gå upp. Nu sitter jag fortfarande och svettas så duschen får bli nästa anhalt.


Dagen vet jag inte vad som ska göras, blev erbjuden att komma hem till Cocco en  stund men eftersom hon börjar redan klockan två och jag känner mig själv rätt och inte kommer vara redo förrän tolv- halv ett så avböjde jag. Har en massa saker som jag måste fixa, packa inför imorgon, tvätta kläder och kanske läsa en stund i solen om jag hinner.


Vi hörs senare, hej.

Av Sofia Ohlsson - 25 juni 2009 00:07

Här kommer två bilder, en på Zelda som skaffat sig en ny favoritplats.

Den andra på en ny ring min mamma köpt och visade idag. Hon hade låtit en silversmed rista in i den.

Av Sofia Ohlsson - 24 juni 2009 22:15

God dag allihopa. är detta första inlägget för dagen? Kan det vara så? Har jag skaffat mig tillräckligt med liv för att bara skriva ett inlägg idag? bättre verkar det ju inte.


Idag gick jag, till min egna besvikelse, upp klockan halv tolv. Jag behövde nog sova ut för natten var outhärdlig, kunde inte somna på grund av värmen och vred mig fram och tillbaka hur mycket som helst. Precis när jag stigit upp får jag ett sms av Jennifer, hon frågar om jag ska till Åhus och förblindad av alla vänner som inte kan har jag helt glömt bort att både hon och Johanna är hemma där. Så det ville sig inte bättre än att jag körde hem till pappa och gänget vid ett-tiden. Där träffade jag Jennifer och rustade med tre liter vatten, två bananer och lite pengar körde vi till Yngsjö. Närmare bestämt Friseboda. På vägen körde vi inom Yngsjö Ica typ, där köpte vi riskakor och lite gottis.


Stranden var varm, vi stekte och nuddade vid vattnet ett par gånger, aldrig längre ut än till anklarna för det var svinkallt. Och det säger jag inte alltid, utan jag badar så ofta jag får möjlighet. Inte i detta fallet, det var svinkallt. Vi var väl på stranden i två och en halv timme, vi körde iallafall hem fyra, förbi Yngsjö-affären igen och sen hem till stugan där vi pratade en stund med Johanna om hennes 20-års fest och när klockan var tjugo i sex körde jag ner till Bistron för att gå på möte. Det var trevligt och nu känns det bra. Lååånga pass ska det jobbas men pengar ska det också bli. Jag kommer sitta i kassa och lasta upp pasta med sås, jag och en tjej som heter jeanette skulle få turas om med det. I vilket fall känns det jättebra och det enda som grämer mig med att flytta till Åhus för några veckor är faktumet att jag inte kan ha kontakt med mina kompisar ens hälften så mycket som jag önskat.


Men man kan inte alltid få som man vill. För en timme sedan körde jag hem och klockan var väl tio när jag parkerat här utanför. om fyrtio minuter ska jag hämta mamma på stationen och just nu hettar det i ansiktet så jag måste avsluta innan värmen tar kål på mig. Ovanvåningen är en ren plåga sommartid.


Vi hörs, räkna med mindre bloggande nu de här veckorna, kanske ingen som direkt klagar haha. Anyways, måste verkligen sluta nu, är dålig på det där med attg sluta, ni vet så fort jag kommer att tänka på något så komme rjag in på ett sidospår och måste få något sagt, sånt som ingen kanske bryr sig om. Och vips har jag glömt vad jag skulle säga från början. Så nu måste jag sluta innan ni tröttnar, eller det kanske ni redan har?


Nej Sluta var det.


Hejdå.

Av Sofia Ohlsson - 23 juni 2009 22:05

Nu är det kväll igen och det har inte löst sig så bra med imorgon som jag hoppats på. Antagligen får jag ta buss och tåg till Åhus, vilket innebär att halva dagen kommer gå åt. Ingen som jag frågat har kunnat följa med och jag känner hur min sista vecka i sölvesborg börjar rinna ut i sanden utan att jag fått åka till stranden, sola, bada eller något sådant. Nu väntar tre veckors jobb och jag får bara hoppas att jag är ledig några dagar så mina vänner kan komma och hälsa på. Stora förhoppningar på Elin och gänget (Kajsa, Malin) för de vet jag vill komma ner.


Nu är det alltså informationsmöte imorgon, utifrån det får jag se imorgon så hoppas jag på stranden på torsdag, börjar jag jobba på lördag åker jag nog redan på fredag. Och visst ska det bli trevligt att få träffa pappa några veckor men jag hoppas att det blir mycket jobb så den tillfälliga flytten är värd det.


Nu måste jag nog gå från datorn för värmen is killing me.


Hej tjolahopp vi hörs imorgon!



Av Sofia Ohlsson - 23 juni 2009 13:06

Nu har jag och Svante gått en längre runda runt slottet och tillbaka. Vädret är inte bara underbart, det är en ren skam att sitta inne som jag gör, men på soldäcket är det så fruktansvärt farmt och det är ju bara två timmar tills vi ska fika, alla dansledare.


Imorgon ska jag som sagt till Åhus men ingen verkar vilja följa med, och de som vill kan inte för stackars elin är sjuk och cocco jobbar till två. Kanske om cocco vill så kör vi ner lite senare men då blir det inte mycket sol och bad heller. Vi får se hur det slutar helt enkelt.


Jag skriver väl för att jag har tråkigt egentligen, så därför har jag inget vettigt att skriva om. Jag bara hoppas att någon annan no-lifer kunde logga in på msn eller komma och hälsa på mig och Svante, annars får jag väl sova en liten stund innan Gina kommer, vi hörs sen ikväll!

Ovido - Quiz & Flashcards